ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

محققان MIT جزئیات ماموریت‌های جستجوی حیات در زهره را شرح می‌دهند

مجموعه‌ای از ماموریت‌های جدید با بودجه خصوصی سیاره زهره را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات جستجو می‌کنند. در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، محققان MIT جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های خود در این ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

مجموعه‌ای از ماموریت‌های جدید با بودجه خصوصی سیاره زهره را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات جستجو می‌کنند. در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، محققان MIT جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های خود در این سری از ماموریت‌ها را – ماموریت‌های یافتن زندگی در زهره که اختصارا ماموریت‌های «VLF» نامیده می‌شوند – ارائه کرده‌اند.

اگرچه ناهید را نمی‌توان به دلایل متعدد سیاره‌ای مهمان‌نواز دانست، اما دانشمندان حدس می‌زنند به علت دمای بالای سطحی و جو بسیار غلیظ ممکن است حیات میکروبی در ابرهای آن وجود داشته باشد.

یافته‌های بالقوه از حضور زیستی فسفین در سال‌های گذشته توجه بسیاری از گروه‌های علمی را به خود جلب کرد. اگرچه تحقیقات بعدی نشان داد که یافته‌های فسفین احتمالا نادرست بوده است، اما دانشمندان عقیده دارند که سطح این سیاره دارای فعالیت میکروبی زنده است. محققان VLF می‌گویند:

«زهره سیاره متقاعد کننده‌ای برای جستجوی نشانه‌های حیات است. ما شاهد دمایی قابل سکونت در لایه ابرهای این سیاره بوده‌ایم. همچنین بسیاری ناهنجاری‌های شیمیایی دیده شده است که شیمی ناشناخته‌ای پشت آنهاست. پس می‌توان احتمال داد که جستجوی نشانه‌های حیات در این سیاره کاری ارزشمند است.»

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیاره، ماموریت‌هایی پیشنهاد شده که بودجه آن‌ها به صورت خصوصی تامین می‌شود.

«سارا سیگر» محقق اصلی این سری از تحقیقات می‌گوید: « ما امیدواریم این ماموریت‌ها الگویی جدید را در اختیار ما قرار دهند تا به کمک آن به سرنخ‌های خوبی دست یابیم.» سیگر که پیش از این عضو پروژه یافتن فسفین در زهره بود، ادامه داد: « این ماموریت‌ها روشی جدیدتر، زیرک‌تر و سریع‌تر را در پیش می‌گیرند تا حیات را بررسی کنند.»

ماموریت اول VLF، کاوشگری است که در سال 2023 به سمت زهره پرتاب خواهد شد. این کاوشگر به مدت 3 دقیقه در جو زهره گردش می‌کند و هدف آن جمع‌آوری داده‌هایی در مورد شیمی جو آن است.

سیگر در پایان گفت: « اسراری عمیق درباره زهره وجود دارد که نمی‌توانیم واقعا آن‌ها را حل کنیم، مگر اینکه مستقیما به آنجا برویم. ناهنجاری‌های شیمیایی در جو زهره مدت‌هاست که به عنوان سوال‌هایی اساسی درباره این سیاره مطرح می‌شود. وقت آن رسیده که به کمک کاوشگر از نزدیک نگاهی به زهره بی‌اندازیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی