ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

استراتژی قرص سمی و پلن B؛ آینده ایلان ماسک و توییتر چگونه رقم می‌خورد؟

از زمانی که خبر خرید 9.2 درصد سهام توییتر توسط ایلان ماسک منتشر شد، ثروتمندترین فرد جهان دوباره به سرخط خبرها راه پیدا کرد. البته این تمام ماجرا نبود و ماسک پس از مدتی و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

از زمانی که خبر خرید 9.2 درصد سهام توییتر توسط ایلان ماسک منتشر شد، ثروتمندترین فرد جهان دوباره به سرخط خبرها راه پیدا کرد. البته این تمام ماجرا نبود و ماسک پس از مدتی و انتشار خبرهای مختلف، در نهایت اعلام کرد که می‌خواهد کل توییتر را تصاحب کند. اما این درخواست ماسک با مخالفت هیات مدیره توییتر روبه‌رو شد و این شبکه اجتماعی استراتژی «قرص سمی» را در پیش گرفت، البته ماسک هم گفته بود که در صورت مخالفت توییتر، به سراغ «پلن B» می‌رود. اما با وجود تمام این گفته‌ها، چه آینده‌ای در انتظار یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا و ثروتمندترین فرد کره زمین خواهد بود؟

ایلان ماسک از همان ابتدا به دنبال خرید توییتر نبود (حداقل در ظاهر)، اما چند روز پیش چنین پیشنهادی را مطرح کرد و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. هرچند این پیشنهاد چندان تعجب‌برانگیز هم نبود.

ماسک پس از خرید سهام توییتر قرار بود به هیات مدیره این شبکه اجتماعی بپیوندد، اما در همان روزی که قرار بود وارد هیات مدیره شود، ناگهان تصمیم دیگری گرفت و از این کار منصرف شد. در همان زمان بسیاری از تحلیلگران دلیل چنین موضوعی را محدودیت‌های خرید سهام در صورت پیوستن به هیات مدیره اعلام کردند.

ایلان ماسک توییتر

یکی از شروط برای پیوستن ماسک به هیات مدیره توییتر، امکان خرید حداکثر 14.9 درصد سهام این شبکه اجتماعی بود. بنابراین با انصراف مدیرعامل تسلا از این کار، بسیاری باور داشتند که او می‌خواهد کل توییتر را بخرد که البته این پیش‌بینی درست از آب درآمد.

پنجشنبه عصر به وقت ایران بود که ماسک پیشنهاد خرید 100 درصد سهام توییتر آن هم به صورت نقد را مطرح کرد. او پیشنهاد داد که هر سهم را به قیمت 54.20 دلار بخرد تا ارزش کلی این شبکه اجتماعی به نزدیک 43 میلیارد دلار برسد. اما با فعالسازی استراتژی قرص سمی، به نظر می‌رسد هیات مدیره مبلغ بالاتری را از ایلان ماسک می‌خواهد یا اینکه فعلا قصد فروش این شبکه اجتماعی را ندارد.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به 6 سناریوی احتمالی داشته باشیم که بر اساس نظر کارشناسان و کارمندان کنونی و سابق توییتر بدست آمده‌اند و آینده ماسک و توییتر را به تصویر می‌کشند.

ماسک سهام بیشتری از توییتر را می‌خرد

ایلان ماسک پنجشنبه شب در کنفرانس TED تاکید کرد که یک پلن B دارد و اینکه پرداخت 54.20 دلار به ازای هر سهم، پیشنهاد نهایی‌اش است. با این حال ثروتمندترین فرد جهان می‌تواند هزینه بیشتری برای خرید سهام توییتر بپردازد یا اینکه سهام بیشتری (بالاتر از 9.2 درصد کنونی) را بخرد.

ماسک برای خرید کلی توییتر یا خرید سهام بیشتر باید یا سهام تسلا را بفروشد یا اینکه وام بگیرد. به همین دلیل مدیرعامل تسلا اعلام کرده که برای چنین خریدی، از شرکت «مورگان استنلی» مشاوره می‌گیرد.

ایلان ماسک توییتر

پیشنهاد ماسک مبنی بر خرید توییتر، در این شبکه اجتماعی مورد استقبال بسیاری از کاربران (البته بیشتر دنبال‌کنندگان خودش) قرار گرفت. ثروتمندترین فرد جهان نزدیک به 81 میلیون فالور دارد که او را به یکی از مطرح‌ترین افراد در این شبکه اجتماعی تبدیل می‌کند.

اگرچه هیات مدیره توییتر با استراتژی قرص سمی می‌خواهد مانع از فروش این شبکه اجتماعی به ماسک شود، اما به باور برخی تحلیلگران وال استریت مانند «مایکل ناتانسون»، مدیرعامل تسلا مبلغ خوبی را برای خرید توییتر پیشنهاد داده است:

«ما می‌دانیم که پیشنهادهای «قبول کن یا صرف‌نظر کن» در نهایت مورد استقبال سهام‌داران یا هیات مدیره برای مذاکره درباره فروش یک شرکت قرار نمی‌گیرند. با این حال پیشنهاد می‌کنیم توییتر مبلغ پیشنهادی ماسک را بدون هیچ قید و شرطی بپذیرد.»

ماسک از خواسته‌اش دست می‌کشد و سهامش را می‌فروشد

یکی دیگر از سناریوها این است که ماسک در نهایت تسلیم شود و دیگر به دنبال خرید این شبکه اجتماعی نباشد. در اینصورت احتمالا سهامش را می‌فروشد و در این میان کمی سود هم می‌کند. اگرچه ماسک گفته که برای کسب درآمد تصمیم به خرید توییتر نگرفته و این شبکه اجتماعی باید یک الگوریتم منبع باز ایجاد کند، اما نمی‌توان چندان به این گفته اعتماد کرد.

ماسک می‌تواند با کارهای مختلفی باعث افزایش قیمت سهام توییتر شود و در نهایت بی‌سروصدا سهامش را بفروشد. همین کار می‌تواند سودهای صدها میلیون دلاری یا حتی میلیارد دلاری برای ثروتمندترین فرد جهان در پی داشته باشد.

ماسک یک کنسرسیوم ایجاد کند

ماسک می‌تواند با دیگر افراد ثروتمند یا حتی خریداران سازمانی مانند شرکت‌های سهامی خاص همکاری کند و یک کنسرسیوم شکل دهد. ثروتمندترین فرد جهان با این کار دیگر نیازی نخواهد داشت اطلاعات کامل مربوط به میزان فروش سهام تسلا یا دریافت وام را به اشتراک بگذارد. علاوه بر این، برخی انتقادها را هم از بین می‌برد.

ایلان ماسک توییتر

یکی از اولین سرمایه‌گذاران توییتر به نام «فرد ویلسون» همان روزی که ماسک پیشنهاد خرید توییتر را مطرح کرد، در توییتی گفت که توییتر نمی‌تواند به تصاحب یک نفر دربیاید. به گفته ویلسون، نباید توییتر توسط تنها یک نیرو کنترل شود. بنابراین ماسک با تشکیل کنسرسیوم می‌تواند با چنین انتقادی مقابله کند.

رقیب‌های جدیدی وارد میدان شوند

زمانی که یک شرکت بزرگ خریدار پیدا می‌کند، در اکثر مواقع با پیشنهادهای دیگری هم روبه‌رو می‌شود که این موضوع درباره توییتر هم صادق است. طبق گزارش‌ها، میلیاردی به نام «اورلاندو براوو» و همچنین شرکت «Thoma Bravo» نسبت به خرید این شبکه اجتماعی ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند سرمایه براوو بسیار کمتر از رقم پیشنهادی ایلان ماسک است.

توییتر

این احتمال وجود دارد که در آینده شرکت‌ها و حتی افراد بیشتری خواهان خرید توییتر شوند که همین موضوع می‌تواند رقابت را افزایش دهد، البته اگر هیات مدیره و سهام‌داران با فروش موافقت کنند. در صورت موافقت، باید با پیشنهادهای مختلفی روبه‌رو شویم و احتمالا ماسک هم مجبور می‌شود حرفش را زیرپا بگذارد و رقم پیشنهادی‌اش را بالا ببرد. البته شاید در نهایت ثروتمندترین فرد جهان تسلیم یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شود.

توییتر یک ناجی پیدا کند

قرص سمی یک رویکرد دفاعی محبوب در مقابل سرمایه‌گذاران مهاجم است، اما احتمال دیگری هم در این میان وجود دارد. ایلان ماسک همین چند وقت پیش آزادی بیان در توییتر را زیرسوال برد و البته وعده تغییرات اساسی در این شبکه اجتماعی داد (زمانی که قرار بود به هیات مدیره اضافه شود) که همین موارد می‌توانند نشان‌دهنده تغییرات در ساختار و مدیریت توییتر باشند. بنابراین شاید توییتر به سراغ خریدار دیگری برود.

در حقیقت شاید توییتر خریداری را پیدا کند که مدیریت و مسیر فعلی این شبکه اجتماعی را دست نخورده نگه دارد. اگر ماسک فشارهایش بر توییتر را افزایش دهد یا اینکه سهامش را بفروشد، چنین احتمالی وجود دارد.

این شبکه اجتماعی اگرچه استراتژی قرص سمی را در پیش گرفته، اما بطور کامل احتمال فروش سهامش را کنار نگذاشته است. در همان زمان پیشنهاد ایلان ماسک، توییتر «گلدمن ساکس» را برای مشاوره استخدام کرد و پس از آن به سراغ شرکت دومی هم رفت: «جی.پی مورگان». بنابراین شاید توییتر در نهایت به یک فرد یا شرکت فروخته شود.

ایلان ماسک شبکه اجتماعی خودش را بسازد

سناریوی آخر که کمی از دور از ذهن به نظر می‌رسد اما غیرممکن نیست، توسعه شبکه اجتماعی ایلان ماسک است؛ یعنی همان رویکردی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در پیش گرفت. ترامپ که بخاطر حمله طرفدارانش به کنگره حسابش بطور دائم در توییتر مسدود شد، چند وقت پیش شبکه اجتماعی خودش به نام «Truth Social» را با ادعای تمرکز بر آزادی بیان راه‌اندازی کرد.

شبکه اجتماعی Truth Social

اگرچه Truth Social با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما باز هم یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و می‌تواند از پیوستن مجدد ترامپ به توییتر جلوگیری کند. ترامپ اخیرا گفته بود که حتی اگر ماسک توییتر را بخرد، احتمالا باز هم حاضر نخواهد بود به این شبکه اجتماعی برگردد.

حالا ماسک اگر نتواند توییتر را بخرد و تمام تیرهایش به سنگ بخورند، می‌تواند شبکه اجتماعی خودش را راه‌اندازی کند، مخصوصا اگر 43 میلیارد دلار پول نقد در حساب بانکی‌اش داشته باشد. البته مدیرعامل تسلا با این 43 میلیارد دلار کارهای دیگری هم می‌تواند انجام دهد که در این مطلب دیجیاتو می‌توانید آن‌ها را ببینید.

نظر شما درباره آینده توییتر و ایلان ماسک چیست؟ آیا ثروتمندترین فرد جهان می‌تواند این شبکه اجتماعی محبوب را تصاحب کند یا اینکه از این کار دست می‌کشد و به سراغ توسعه رقیب آن می‌رود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی