ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نخستین دوره جایزه «نوآوری آزاده» برگزار می‌شود

نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده، با هدف حمایت و توسعه جایگاه زنان کارآفرین در اکوسیستم استارتاپی ایران برگزار می‌شود.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۷

نخستین دوره «جایزه نوآوری آزاده» با هدف گرامیداشت آزاده داننده، کارآفرین فقید برتر حوزه فاوا توسط انجمن ملی زنان کارآفرین، انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، صندوق نوآوری و شکوفایی و همکاری نصر تهران برگزار خواهد شد.

این رویداد با هدف افزایش توانمدسازی زنان به ویژه در حوزه استارتاپ‌های مرتبط با فناوری‌های نوآورانه شکل گرفته و بهانه‌ای است به منظور ادامه فعالیت‌های اثرگذار آزاده داننده در جریان کارآفرینی. نکته قابل توجه درباره این رویداد توجه بر تمرکز زدایی و ارزش‌آفرینی برای زنان در مناطق کمتر دیده شده است.

تلاش برای حمایت از زنان صاحب کسب‌وکار

فریبا مهدیون، رئیس هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در بخش نخست این نشست خبری که در سالروز تولد آزاده داننده به مناسبت معرفی این رویداد برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: «انجمن ملی زنان کارآفرین از سال 1385 با هدف توسعه و ترویج کارآفرینی در میان زنان و دختران کشور و توان افزایی زنان صاحب کسب‌وکار تشکیل شد.»

مهدیون با تاکید بر اینکه طی این سال‌ها کمیته‌ها و کارگروهای تخصصی انجمن، با ایجاد شبکه‌ اطلاعاتی از بانوان کارآفرین کشور، به شناسایی، آموزش و حمایت از این افراد پرداخته است، به اثرگذاری آزاده داننده در این حوزه اشاره کرد و گفت: «آزاده داننده در سال 1391 به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن انتخاب شد و در طول مدت فعالیت خود منشا بسیاری از خدمات و کارها بود. این همکاری حتی پس از ریاست او و زمانی که تنها عضو کارگروه‌های انجمن بودند ادامه پیدا کرد و پایه‌گذاری خدماتی مانند ایجاد شبکه اطلاعاتی بانوان در بستر فناوری اطلاعات را مدیون تلاش‌های ایشان هستیم.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، مریم خاوازی، رئیس کمیته راهبردی رویداد جایزه نوآوری آزاده در مورد اهداف برگزاری این رویداد گفت : «این رویداد قرار است به بانوان کارآفرینی که در شهرها و مناطق کمتر دیده شده حضور دارند کمک کند تا بتوانند ایده‌های خود را به کسب‌وکارهای نوپا تبدیل کرده و مولد باشند.»

یک رویداد نمادین یا تحقق توانمندسازی؟

اگرچه برگزاری رویدادهای حمایتی جذابیتی قابل توجهی برای افراد مخصوصا جامعه هدف که اینبار زنان هستند دارد، اما آیا این رویداد صرفا به صورت نمادین قرار است که یاد یکی از زنان کارآفرین جامعه را زنده نگاه دارد یا قصد دارد در راستای زنده کردن ایده زنانی که به حاشیه رانده شده‌اند گام بردارد؟

به هر روی بررسی گزارش‌های سالانه شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلف بیانگر آن است که در اغلب این کسب‌وکارها زنان اتفاقا حضور قابل توجهی دارند. اما این حضور در چه جایگاهی است و چقدر اثرگذار است. حقیقت این است که حضور زنان در رتبه‌های مدیریتی اثرگذار بسیار ناچیز و کمرنگ است.

سوالی که در این روند دیجیاتو به دنبال پاسخ آن است، چگونگی رویکرد این رویداد نسبت به اثربخشی و اثرگذاری زنان به شکل بلند مدت است؟ آیا در پی این رویداد می‌توان انتظار داشت زنان به شکل اثرگذاری در حوزه فناوری‌های نوآورانه نقش‌آفرینی کنند یا قرار است کماکان به حاشیه رانده شوند؟

کتایون سپهری، رئیس کمیته علمی رویداد «جایزه نوآوری آزاده» در پاسخ به این پرسش دیجیاتو با تاکید بر اینکه بخش حمایت و آموزش زنان کارآفرین در رویداد آزاده هرگز رها نخواهد شد و حرکتی ادامه دار باقی می‌ماند، ابراز امیدواری کرد که زنان با اعتماد به نفس بیشتر و با تکیه بر آموزش‌ منتورهای این رویداد و نهادهای فعال به نقش‌آفرینی ادامه دهند.

سپهری به ورودی دانشگاه‌ها و میزان قابل توجه فارغ‌التحصیلی زنان اشاره کرد و گفت: «این آمار حتی در بدنه دولت هم ادامه دارد و زنان بیش از 60 درصد کارکنان حوزه IT را به خود اختصاص داده‌اند. اما حقیقت این است که این آمار در رده‌های مدیریتی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.»

او با تاکید بر اینکه زنان در سمت‌های بنیان‌گذاری کسب‌وکار هم حضور پررنگی ندارند، گفت: «پیش از توسعه اکوسیستم استارتاپی زنان به دلیل نداشتن سرمایه مالی بر این باور بودند که امکان راه‌اندازی کسب‌وکار هم ندارند.»

به باور او از زمانی که اکوسیستم کارآفرینی پا گرفت و به سمت توسعه پیش رفت افراد باور کردند که ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار ارزش قابل توجهی دارد. در همین مرحله ورود زنان هم به طور جدی‌تری دنبال شد.

سپهری با تاکید بر اینکه زنان باید بشنوند و باور کنند که امکان ورودشان به کارآفرینی ممکن است، گفت: «زنان درچنین رویدادهایی می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتر و با تکیه بر حمایت‌های انجمن‌‌ها و نهادهای صنفی فعالیت خود را آغاز کرده و توسعه دهند.»

سپهری در توضیحات خود تاکید کرد کمیته علمی، مشاوران و منتورهای فعال در این رویداد برنامه‌های خود را متوقف یا تعطیل نخواهند کرد.

آیا زنان از اثرگذاری فاصله گرفته‌اند؟

در ادامه فرهاد کرم‌زاده با پاسخ به این پرسش دیجیاتو تاکید کرد خود جامعه زنان هم به حوزه‌هایی که دعوت می‌شوند ورود نمی‌کنند. او ابراز امیدواری کرد که این حضور به شکل جدی‌تری دنبال شود.

به باور کرم‌زاده، آزاده داننده نیز از ابتدا تلاش کرد و با رشد و توسعه فردی خود توانست به موقعیت قابل توجهی دست پیدا کند. این در حالی است که زنان با پیش‌فرض رد شدن مطالباتشان اساسا درخواستی برای ورود به برخی حوزه‌ها بیان نمی‌کنند.

او با اشاره به فعالیت کمیته ورزش زنان و عدم پیگیری حضور از سوی آنان گفت: «خواسته ما مشارکت فعال زنان است اما این مشارکت فعال همچنان شکل نگرفته است. به هر روی در سازمان نصر رو به زنان باز است و خواهش ما مشارکت زنان است.»

هرچند باور کرم‌زاده درباره عدم حضور فعال زنان در رده‌های مدیریتی نزدیک به واقعیت به نظر می‌رسد، اما نقش‌آفرینی زنان در سمت‌های مدیریتی اثر گذار حاصل باور جامعه، اعتماد و ایجاد زیرساخت از سوی حاکمیت و همان‌طور که پیش از این اشاره شد افزایش اعتماد به نفس زنان است.

حمایت و آموزش زنان متوقف نخواهد شد

جهان‌آرا ممی‌‌خانی، دبیر کمیته راهبری و رئیس کمیته اجرایی این رویداد نیز در ادامه پاسخ‌ها به دیجیاتو با اشاره به اهداف برگزاری رویداد به تلاش در راستای خوداتکایی و افزایش اعتماد به نفس زنان در این رویداد تاکید کرد و گفت: «یکی از دلایلی که زنان جرات ورود به برخی حوزه‌های کاری را ندارند پایین بودن اعتماد به نفس آنان است. در همین راستا با توجه به اهداف رویداد «جایزه آزاده» این آموزش‌ها به شکل مستمر ادامه خواهد داشت.»

فریبا مهدیون، نیز در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن زنان کارآفرین فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای توانمندسازی زنان داشته به نشست‌های این انجمن در 8 دانشگاه کشور با دختران جوان اشاره کرد و گفت: «آموزش، مشاوره و انتقال تجربه طی فعالیت‌های انجمن همواره دنبال شده و ادامه دار خواهد بود.»

او با تاکید بر اینکه نبود زنان در رده‌های مدیریتی امری واضح است که بر آن هم آگاهیم، گفت: «همانطور که آمار نشان داده اگرچه زنان در سازمان‌های دولتی حتی حضوری 60 درصدی داشته‌اند اما این حضور در نهایت منجر به مدیریت یک یا دو نفر آن هم در رده‌های میانی شده است.»

به باور مهدیون نشان دادن الگوهای موفقی مثل آزاده داننده به زنان، اعتماد به نفس و باور آنها را تقویت خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه انجمن ملی زنان کارآفرین در سطح کشور فعال است، گفت :«این انجمن چند دفتر نمایندگی رسمی در سطح کشور دارد. از سویی دیگر 40 درصد از 120 عضو این انجمن در شهرستان‌ها حضور دارند. بنابراین این شبکه در حال گسترش است تا در نهایت به هدف تقویت توامندسازی زنان به شکل گسترده دست پیدا کنیم.»

شرایط شرکت در مسابقه

جایزه نوآوری آزاده در دو بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار می‌شود. در بخش نخست، استارتاپ‌هایی که از تیم‌های حداقل دو نفره تشکیل شده به شرط داشتن نمونه محصول اولیه (MVP) و تکمیل بودن مدل کسب‌وکار می‌توانند در جایزه نوآوری آزاده شرکت کنند. 

بخش دوم جایزه نوآوری آزاده نیز با حضور مجموعه‌های فن‌آور یا نوآوری برگزار می‌شود که یکی از شرایط ارائه محصول کاربردی یا سابقه تاسیس 2 سال (یا بیشتر) و یا درآمد مناسب و روبه‌رشد را داشته باشند.

پس از ثبت‌نام و بررسی تیم‌ها و مجموعه‌های داوطلب، داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده کار خود را شروع می‌کنند. در مرحله نخست، داورانی شامل متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، طرح‌های ارسالی را بررسی و دو برابر ظرفیت مورد نظر گزینش می‌کنند.

پس از داوری مرحله نخست، به منظور آماده‌سازی تیم‌های برگزیده، جلسات آموزشی و منتورینگ برگزار می‌شود تا تیم‌ها ضمن اصلاح و رفع چالش‌های ارائه (Pitch Deck)، به خوبی برای رویداد نهایی مهیا شوند. در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده، تیم‌های برتر را برای ارائه بخش پایانی به انتخاب می‌کنند.

در روز رویداد، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمن داوری و انتخاب تیم‌های برتر هر بخش در سه سطح، و اعطای جوایز، امکان سرمایه‌گذاری روی هر تیم را بررسی خواهند کرد.  

تیم‌ها و مجموعه‌های علاقه‌مند به حضور در رویداد جایزه نوآوری آزاده از امروز (نهم شهریور) تا 25 شهریور ماه می‌توانند با مراجعه به وبسایت www.azadehaward.ir  مراحل ثبت‌نام و ارسال ارائه خود را انجام دهند.          

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده پس از انتخاب تیم‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ و غیره انجام می‌شود. در نهایت هم روز 25 آبان ماه سال جاری با برگزاری مراسم نهایی و اهدای جوایز این رویداد به کار خود پایان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی