ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز دولتى
خودرو

شرکت‌های خودرویی با ارز دولتی چای و چای‌ساز وارد کردند

درحالی که اظهار نظرات جنجالی دیروز «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت مبنی بر منتشر نکردن لیست واردکنندگان خودرو که برای واردات ارز دولتی گرفته بودند، موجی از اعتراضات را درپی داشت و او در مظن اتهام ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

درحالی که اظهار نظرات جنجالی دیروز «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت مبنی بر منتشر نکردن لیست واردکنندگان خودرو که برای واردات ارز دولتی گرفته بودند، موجی از اعتراضات را درپی داشت و او در مظن اتهام لابی‌گری با دریافت کنندگان ارز دولتی قرار داد؛ امروز لیستی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که موج انتقادات را به سوی او بیشتر کرد.

به دنبال دستور رئیس‌جمهوری درباره ضرورت شفاف‌سازی و انتشار اسامی کالاهای وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، امروز بانک مرکزی لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را منتشر کرد.

لیست منتشر شده حاکی از آن است که تعدادى از شرکت‌هاى خودرویى با ارزهای دولتی که از بانک مرکزی دریافت کرده بودند، چای، چای ساز و قهوه ساز وارد کردند.

ارز دولتى
بر اساس این فهرست شرکت خودروسازی ماموت خودرو به شناسه ملی «14004708727» که حوزه فعالیت آن واردات خودرو با برند فولکس‌واگن است؛ با دریافت 3461 یورو ارز دولتی از بانک مرکزی که محل تامین ارز دولتی برای وارد کنندگان به شمار می‌رود، چای ساز و قهوه ساز وارد کرده است.

همچنین نام شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب با دریافت ۱۳۴.۲۴۲ هزار یورو ارز دولتی در فهرست واردکنندگان چای قرار گرفته است. در لیست منتشر شده درخصوص ارز دولتی پرداخت شده به شرکت‌‌ها برای واردات، تنها یک بار نام شرکت ایران خودرو درج شده که این شرکت تایر خودروی سواری وارد کرده است.

ارز دولتی

میزان ارز پرداختی به ایران خودرو برای واردات تایر خودرو سواری یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۴۴ دلار بوده است.
با توجه به اینکه خودروسازان بارها اعلام کرده ‌اند که بخشی از قطعات خودرو از خارج از کشور تامین می‌‌شود، درج نام یک شرکت خودروساز، آن هم فقط برای واردات تایر خودرو سواری، بسیار عجیب است.

چنانکه مشخص است واردات خودرو هیچ ارتباطی به واردات چای، چای ساز و قهوه ساز که جزو لوازم آشپرخانه است ندارد و هنوز این سوال وجود دارد که چرا ارز دولتی برای واردات لوازم آشپزخانه به واردکنندگان خودرو اختصاص یافته است. در همین رابطه یکی از مدیران شرکت ماموت خودرو اعلام کرد:

«واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز از سوی این شرکت برای عرضه به عنوان لوازم جانبی خودروهای وارداتی صورت گرفته است که در صورت درخواست خریداران خودرو به آنها ارائه می‌شود.»

با این حال حتی اگر شرکت ماموت خودرو در اساسنامه خود واردات اقلامی همچون چای‌ساز و قهوه‌ساز را نیز قید کرده باشد اما تخصیص ارز دولتی برای واردات اقلام غیرضروری همچون چای‌ساز و قهوه‌ساز، هیچ توجیهی ندارد.

ارز دولتی

ضمن آنکه واردات چای توسط رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب هم نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد. مخصوصا در این برهه زمانی که بودن یا نبودن ارز دولتی در بازار، تخصیص آن به واردکنندگان و نحوه مصرف آن از موضوعات جنجال برانگیز امروز کشور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۱۵ تیر ۱۳۹۷

    حالا چای ساز و قهوه ساز هیچی ! ایران خودرو برای چی تایر وارد کرده!؟
    پس کویر تایر یزد و یزد تایر و بارز و گلدستون و غیره همه بوق اند !؟ اینه حمایت از تولید داخلی !؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی