ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استیو وزنیاک: حباب اینترنت اشیا به زودی خواهد ترکید

اولین مهندس مشغول در کمپانی اپل که به نوعی یکی از موسسان آن نیز به شمار می رود، به تازگی اذعان داشته که بسیاری از کمپانی ها، جذابیت اتصال اشیا روزمره را به اینترنت اندکی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اولین مهندس مشغول در کمپانی اپل که به نوعی یکی از موسسان آن نیز به شمار می رود، به تازگی اذعان داشته که بسیاری از کمپانی ها، جذابیت اتصال اشیا روزمره را به اینترنت اندکی بیش از حد جدی گرفته اند و به طور کلی پروژه های در دست توسعه ی اینترنت اشیا یا همان «IoT»، صرفا یک «تب زودگذر» هستند.

وزنیاک که در انجمن جهانی کسب و کار در کشور استرالیا و کشور سیدنی در حال سخنرانی بود گفت: «من احساس می کنم کلیت این موضوع مانند یک حباب است که به زودی خواهد ترکید، زیرا انسان ها از قابلیتی برخوردارند که خود می توانند سرعت عمل خود را در هنگام انجام کارهایشان تغییر دهند. از طرفی کمپانی و استارتاپ های بسیاری را می بینیم که چگونه شروع به کار در همین پروژه می کنند اما حس من این است که آنها اندکی جذابیت اتصال اشیا خانگی به اینترنت را دست بالا گرفته اند.»

وزنیاک تنها کسی نیست که فکر می کند اینترنت اشیا، کمی بیش از حد جدی گرفته شده. در اکتبر گذشته نیز معاون ارشد بخش اینترنت اشیا در کمپانی IBM به نام Paul Brody نیز اذعان کرده بود که بازاری که مبتنی بر این محصولات شکل گرفته به شکل کامل در یک حباب قرار دارد و داده هایی که از محصولات متصل به اینترنت منتشر می شوند بیشتر اوقات بی استفاده و غیر کاربردی هستند.

آیا سرمایه گذارن باید به سخنان وزنیاک و Brody توجه کرده و به افسانه هایی که در خصوص پیشرفت صنعت محصولات مرتبط با اینترنت اشیا رواج یافته اعتنایی نکنند؟ با دیجیاتو همراه باشید.

همهمه ای صنعتی، از نوع غیر منطقی

smarthomer

در دنیای تکنولوژی، «حباب» چندان تعریف مشخصی ندارد. پیشبینی های مثبت برای مبحث اینترنت اشیا فراوان هستند؛ سیسکو باور دارد که تا سال ۲۰۲۰، تعداد محصولات مرتبط با اینترنت اشیا و متصل به اینترنت به ۲۵ میلیارد دستگاه خواهد رسید. از طرف دیگر نیز موسسه IDC معتقد است که ارزش بازار محصولات مرتبط با اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۳ به مقدار ۱.۹ تریلیون دلار بوده که در سال ۲۰۲۰ به ۷.۱ تریلیون دلار خواهد رسید. به همین دلیل است که غول های دنیای تکنولوژی نظیر گوگل و اپل به شدت در حال کار در همین حوزه بوده و تلاش می کنند تا خانه، خودرو و پوشیدنی های هوشمند را روانه ی بازار نمایند.

با دیدن چنین موقعیت هایی، استارتاپ های زیادی نیز شروع به کار نموده و در حال ورود به بازار IoT هستند؛ استارتاپ هایی که البته به شکل روزانه در حال ارائه دادن طرح هایشان در خصوص محصولات پوشیدنی بی مصرف هستند. توسعه دهندگان نیز تلاش می کنند تا هر طور که شده، خود را با این جریان همساز کنند.

وب سایت AngelList که فعالیت استارتاپ ها را گزارش می کند، اعلام کرده که در ماه مه سال ۲۰۱۳، صرفا ۶۳ استارتاپ در زمینه ی IoT فعالیت داشتند اما اکنون که این مقاله به رشته تحریر در می آید، تعداد آنها به ۱.۰۷۴ عدد رسیده است. این در حالیست که تعداد بسیار اندکی از این کمپانی های کوچک در نهایت محصولی توسعه خواهند داد که توسط کاربر عام مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تقسیم بازار

the-internet-of-things

بازارهایی نظیر خانه و خودروهای هوشمند می توانند از یک رشد سالم برخوردار باشند. موسسه Coldwell در همین زمینه اخیرا یک نظرسنجی را انجام داده بود که در نتیجه ی آن مشخص گشت که فروشنده ها باور دارند که اکنون به نسبت ۲ الی ۵ سال گذشته، ۶۴ درصد از خریداران به خانه هایی با قابلیت های هوشمند، علاقه بیشتری دارند.

در مورد خودروها، نظر سنجی Accenture خبر می دهد که صرفا ۶ درصد از کاربران اذعان داشته اند که نه علاقه ای به خودروهای هوشمند دارند و نه تمایلی به استفاده از آنها. از طرف دیگر نیز تنها ۱۴ درصد از کاربران گفته اند علاقه ای به سیستم های به کار رفته در این اتومبیل ها ندارند.

اما بازار پوشیدنی ها، صرفا چند رهبر خواهد داشت، مانند اپل واچ که توانسته سهم بسیاری در میان ساعت های هوشمند کمپانی های مختلف را به دست بیاورد. اما به هر صورت تا زمانی که سرمایه گذاران شخصی و همچنین کمپانی های سرمایه گذار از استارتاپ ها پشتیبانی کنند، شاهد حضور گجت های پوشیدنی مختلف خواهیم بود.

حباب هنوز شکل نگرفته است

04152011_tech_bubble_article

حباب در اصل زمانی شکل خواهد گرفت که یک بازار، صرفا به واسطه تزریق سرمایه از سوی منابع مختلف نظیر سرمایه گذاران سرپا بماند. همان اتفاقی که در عصر دات-کام و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ روی داد؛ اتفاقی که البته هنوز برای گجت های پوشیدنی و همچنین مبتنی بر اینترنت اشیا روی نداده است.

بیشتر هیاهو، از سوی رسانه ها، وب سایت های جذب سرمایه و البته معاونین ارشد کمپانی ها صورت می گیرد. کمپانی های بزرگ، برنامه ای برای حضور زودهنگام در بازار گجت های مرتبط با اینترنت ندارد و برای مثال اینتل و IBM، خبر از برنامه های بلندمدتشان برای حضور در چنین بازاری می دهند. اینترنت اشیا در حال رشد است و در این میان استارتاپ های بسیاری امید خود را به آن بسته اند، اما مانند هر صنعت در حال رشد دیگری، اینترنت اشیا نیز در نهایت باعث شکست خوردن استارتاپ های بسیار زیادی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    این اگه قدرت تشخیص درستی داشت که الان باید جای جابز بود

  • mortezaall(mutd)
    mortezaall(mutd) | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    بنده خدا نظرش را گفته...
    ...
    اینترنت اشیا نیاز مبرم برای افراد هست تو زمانه ای که مشغله های زیاد آدم را دیوانه می کنه پس بهتره که از قبل برنامه تعیین شده و توسط دستگاه های تحت iot انجام بشند...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی