ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از اولین ارائه طرح های استارتاپی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

اولین ارائه ی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز توسعه ی فناوری های پیشرفته و شتابدهنده ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، روز گذشته سی و یکم فروردین ماه ۱۳۹۵، با هدف جذب سرمایه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

اولین ارائه ی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز توسعه ی فناوری های پیشرفته و شتابدهنده ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، روز گذشته سی و یکم فروردین ماه ۱۳۹۵، با هدف جذب سرمایه از ساعت ۱۰ صبح در محل سالن همایش های علامه رفیعی این دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ و تنها با دو رشته ی تحصیلی آغاز کرده است و یکی از اولین مراکز دانشگاهی حمایت کننده از طرح ها و ایده های نو در کشور محسوب می شود. این مرکز با تأسیس مراکز تحقیقاتی از سال ۱۳۸۲ کار خود را در جهت تربیت نیروی انسانی پژوهشگر و متخصص آغاز کرد و از سال ۱۳۹۰، با احداث مرکز رشد فناوری ها، به پشتیبانی از شرکت های نوپا پرداخت.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال ۱۳۹۴ با راه اندازی شتاب دهنده ی خود، حمایت از طرح ها ی کسب و کار استارتاپی را شروع کرد و به نظر می رسد با تشکیل بیش از ۱۰ تیم، قصد دارد برای اتصال پتانسیل دانشگاهی به بازار و تجاری سازی این ایده ها قدم هایی اساسی بردارد.

تیم های مستقر در این دانشگاه با در نظر گرفتن جوان بودن مرکز شتابدهی آن، در کل از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار بودند که این می تواند وامدار سابقه ی روشن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حوزه های روباتیک، خودروهای برقی، و تیم های با تجربه ی حاضر در آن باشد و به نقطه ی تمایزی برای آن بدل شود.

IMG_8718-w600

دکتر مرتضی موسی خانی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در نشستی که در خاتمه ی این رویداد برگزار شد، تاریخچه ی کوتاهی از راه اندازی مرکز رشد و مرکز توسعه ی فناوری های پیشرفته ی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ارائه کرد. ایشان با بیان اینکه حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان جزو سیاست های اساسی دانشگاه آزاد است، افزود: «نگاه من این بود هم مجموعه های نرم افزاری و هم مجموعه های سخت افزاری که مورد نیاز کشور هستند، حمایت شوند».

ایشان در ادامه به ارائه ی توضیحاتی پیرامون تیم های مستقر از جمله تیم ناب با فناوری مدل سازی سه بعدی با استفاده از عکس های دو بعدی پرداخت و برای نمونه، از همکاری آن با شهرداری قزوین، و مدل سازی سه بعدی موزه ی امام رضا (ع) خبر داد. ربات زیر آب، اتومبیل و موتور برقی نیز از دیگر دستاورد هایی بود که دکتر موسی خانی در حاشیه ی این رویداد توضیحاتی درباره ی آنها ارائه دادند. ایشان اظهار داشتند تیم تولید کننده ی این خودروهای برقی برای ورود به بازار، به دنبال سرمایه گذاری جدی هستند.

IMG_8628-w600

مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین «توسعه ی کامل منابع انسانی و ارتقای سطح دانش برای رسیدن به زندگی صلح آمیزتر و بهتر» تعریف شده و چشم انداز آن «تبدیل شدن به یکی از دانشگاه های معتبر در سطح جهانی تا سال ۲۰۲۰» عنوان شده است. در همین راستا، به جرأت می توان مجموعه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گرد هم آمده را یکی از پر آتیه ترین مجموعه ها در اکوسیستم استارتاپی کشور دانست که پتانسیل دانشگاهی، تجربیات پیشین در زمینه های مختلف، منابع مالی و شبکه ی گسترده در سرتاسر کشور، آن را از سایرین متمایز می کند.

در ادامه و با هدف آشنایی با این استارتاپ ها، خلاصه ای از فعالیت ارائه دهندگان حاضر در این مراسم را از نظر خواهید گذراند.

لیپک؛ شبکه ی اجتماعی گردشگری

IMG_8565-w600

اولین تیمی که روی صحنه آمد لیپک نام دارد. لیپک یک شبکه ی اجتماعی با تمرکز روی حوزه ی گردشگری است که تنها حدود ۸ ماه است فعالیت خود را شروع کرده. اکثر اعضای تیم لیپک سابقه ی فعالیت در مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد قزوین را دارند و تخصص، روحیه و تلاش تیمی را نقطه ی قوت خود می دانند. اپلیکیشن آنها به شما اجازه می دهد سفر های خود را برنامه ریزی و دوستان خود را به آن دعوت کنید، اطلاعات و تجربیات خود را به صورت عمومی یا خصوصی به اشتراک بگذارید و در مورد مقاصد گردشگری بعدی خود اطلاعاتی کسب کنید.

لیپک خود را جزو اولین گروه های ایرانی می داند که محصولشان را روی ساعت های هوشمند نیز ارائه می کنند. حوزه های هدف آنها شبکه های اجتماعی و برنامه ریزی برای سفر های تفریحی داخل کشور است و ممکن است به حوزه ی رزرواسیون نیز وارد شوند. امکان تبلیغات هوشمند نیز برای صاحبان کسب و کار های مرتبط با گردشگری در این پلتفرم پیش بینی شده است. صاحبان کسب و کار های مذکور از طریق صفحات رسمی خود می توانند مستقیماً با کاربران در ارتباط باشند و داده های مفیدی در مورد رفتار کاربرانشان کسب کنند.

لیپک با ارائه ی اپلیکیشن خود در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ روی کافه بازار، تا کنون حدود ۸ هزار کاربر جذب کرده و میانگین زمان صرف شده روی آن نیز به ۴ دقیقه و ده ثانیه می رسد و تا کنون بیش از ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات روی آن میان کاربران رد و بدل شده است. تیم لیپک برای گسترش خود به ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

استودیو اردیبهشت؛ تولید کننده ی بازی های موبایل

IMG_8570-w600

استودیوی بازی سازی اردیبهشت یک تیم طراحی و توسعه ی بازی های ویدیویی موبایلی است که از حدود یک سال پیش کار خود را شروع کرده. این تیم پیش از این بازی زوبی را در کارنامه ی خود دارد و در حال حاضر روی توسعه ی دو بازی دیگر به نام های ایکس فان و کالر نیز کار می کند. تیم اردیبهشت با این تجربه اقدام به ساخت بازی دو بعدی تازه ای به نام سانجو کرده است.

اردیبهشت استودیو چشم انداز بزرگ بازی های ویدیویی و به خصوص بازی های موبایلی را یکی از بهترین انگیزه ها برای سرمایه گذاری در این زمینه می داند و از طرف دیگر بستر فراهم شده برای تبلیغات درون بازی، فروش بازی و فروش محصولات را به عنوان راه های کسب درآمد از طریق بازی جدید خود در نظر گرفته است. تیم مذکور برای پیاده سازی ایده های خود به ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

ایندوریا؛ تولید کننده ی سامانه ی مسیریابی ایندور

IMG_8577-w600

ایندوریا یک اپلیکیشن موبایل برای مکان یابی و مسیریابی در محیط های سرپوشیده و داخل ساختمان هاست که می تواند در فرودگاه ها، مراکز خرید، هتل ها، نمایشگاه ها، سازمان ها و سایر ساختمان های بزرگ کاربرد داشته باشد. تیم ایندوریا از ۶ نفر تشکیل شده که اکثر‌ آنها از ۴ سال پیش در پروژه های رباتیک با یکدیگر آشنا شده اند و در کنار خود از کمک های یک تیم طراحی و یک تیم بازاریابی نیز بهره می گیرد.

ایندوریا گسترش ساختمان های بزرگ و پیچیده و سردرگمی و اتلاف وقت پی آیند آن را انگیزه ی کاربران برای روی آوردن به اپلیکیشن های مسیریابی ایندور یا داخل ساختمانی می داند. در حالت کلی تجربه ای که کاربر دریافت می کند چیزی شبیه گوگل مپس عنوان می شود، اما با دو تفاوت عمده: یکی اینکه از GPS استفاده نمی کند و دو اینکه به اینترنت نیازی ندارد. ایندوریا با راهنمایی قدم به قدم و در اختیار گذاشتن اطلاعات محیطی، قصد دارد تجربه ای متمایز در اختیار کاربران خود قرار دهد.

ایندوریا تا کنون عرضه نشده اما با شرکت ها و سازمان های مختلفی وارد مذاکره شده و می گوید در حال عقد قرارداد با یک هتل معتبر است. ایندوریا برای رسیدن به اهداف خود که کسب بخش عمده ای از این بازار در ایران است، به ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

کد لرنر؛ سامانه ای برای ترویج همگانی برنامه نویسی

IMG_8588-w600

تیم کدلرنر خود را اولین سامانه ی آموزش همگانی برنامه نویسی به روش تعاملی و به زبان فارسی معرفی می کند و می گوید محیط منحصر به فردی برای آموزش برنامه نویسی فراهم کرده است. کدلرنر در حال حاضر دوره های ++C و HTML/CSS را آموزش می دهد و قصد دارد در آینده ی نزدیک دوره های جاوا اسکریپت، روبی و پایتون را نیز به برنامه ی آموزشی خود اضافه کند.

کدلرنر سرمایه گذاری برای آموزش برنامه نویسی به عامه ی مردم به خصوص جوانان را تنها راه باقی مانده برای مواجه شدن با رشد چشمگیر فناوری می داند. اما کمبود یا نبود منابع فارسی زبان برای یادگیری برنامه نویسی و تمرکز کلاس های آموزشی در تهران و شهر های بزرگ را از جمله موانعی می داند که این هدف را با مشکل مواجه و اهمیت خدماتی مثل کدلرنر را برجسته می کند.

تیم کدلرنر آموزش هایش را رایگان ارائه می دهد اما برای درآمدزایی روی فروش خدمات API و سامانه ی مدیریت کلاس های برنامه نویسی خود حساب کرده و برای فروش آنها به دانشگاه ها و مراکز آموزشی، وارد مذاکره شده است. کمپین آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان نیز از جمله برنامه های دیگر کدلرنر برای گسترش این مهارت در سطح جامعه و به ویژه نسل جوان محسوب می شود. تیم کدلرنر برای ادامه ی فعالیت خود به ۴۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

رهسپار؛ سامانه ای برای به اشتراک گذاری سفرهای بین شهری

IMG_8594-w600

رهسپار سامانه ای برای به اشتراک گذاری سفر های بین شهری با هدف ارزان تر و ساده تر کردن سفر های روزانه ی مردم است که اعضای تیمش سابقه ی شرکت در مسابقات روبوکاپ را نیز دارند. وقتی صحبت از چنین سامانه ای می شود اولین نامی که به ذهن متبادر می شود اوبر است که در سطح جهانی رشد چشمگیری را در این حیطه تجربه کرده. رانندگان می توانند سفرهای روزانه ی خود را در این سامانه ثبت کنند و مسافران نیز قادرند راننده های هم مقصد خود را پیدا و با آنها همسفر شوند، به گونه ای که راننده هزینه ی رفت و آمد خود را از این طریق تأمین، و مسافران نیز نسبت به تاکسی تا ۵۰ درصد در هزینه های رفت و آمد خود صرفه جویی خواهند کرد.

رهسپار برای شروع کار خود به سراغ دانشگاه آزاد قزوین با ۲۸۰۰۰ دانشجو رفته که بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از آنها ساکن تهران و کرج هستند. به استناد تیم رهسپار، بیش از ۶۰۰۰ سفر روزانه در این دانشگاه اتفاق می افتد و بیش از ۱۰۰۰ خودرو به پارکینگ های دانشگاه وارد می شوند. یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان رقمی است که برای هزینه ی رفت و آمد دانشجویان این دانشگاه در ماه برآورد شده است. رهسپار با معرفی طرح خود به دانشجویان، ظرف یک هفته بیش از ۱۰۰۰ کاربر از میان آنان جذب کرده و قصد دارد در آینده حضور خود را به ۱۰۰ واحد دانشگاهی دیگر نیز گسترش دهد.

رهسپار برای اجرای برنامه های آتی خود ظرف یک سال آینده به ۴۴۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

Uni-Chess؛ شبکه ای اجتماعی برای علاقمندان به شطرنج

IMG_8606-w600

Uni-Chess یک پلتفرم اجتماعی برای بازی شطرنج است که قصد دارد جایگاه خود را در صنعت بازی های موبایلی پیدا کند. این تیم برای اجتماعی بودن بازی خود نقش مهمی قائل است و قصد دارد روابط دوستانه را وارد بازی کند و امکانات جدیدی در اختیار علاقمند و پر شمار بازی شطرنج قرار دهد.

Uni-Chess می گوید با بارگذاری این پلتفرم روی وب، با بیش از ۱۲۰۰۰ کاربر فعال میزبان ۵۰۰۰۰۰ بازی موفق و چیزی حدود ۵۰۰۰۰ ساعت بازی شطرنج بوده است. محیط Uni-Chess دوستانه و به گونه ای طراحی شده است که کاربران آماتور می توانند در آن شطرنج را از کاربران حرفه ای تر فرا بگیرند. رقابت و رتبه بندی بازیکنان نیز از جمله مؤلفه های دیگر Uni-Chess معرفی می شود. Uni-Chess سرمایه ی مورد نیاز خود را نیازمند ملاقات حضوری و توافق دوجانبه می داند.

پرتو؛ مجری تبلیغات ویدیو پروجکشن سه بعدی روی اشیا و ساختمان ها

IMG_8644-w600

پرتو خود را مجری تبلیغات نوین بر روی اشیای سه بعدی و حتی ساختمان ها با استفاده از ویدیو پروژکتور معرفی می کند و می گوید با فناوری ویدیو مپینگ می توان هر سطحی را به یک صفحه نمایش جذاب بدل کرد. تیم پرتو وجود مکان ها و ساختمان های بزرگ، تاریخی و سنتی در ایران را یک فرصت می داند و بازار هدف خود را اغلب تولید کننده های صنایع و محصولات برند دار و همچنین سازمان های دولتی معرفی می کند.

تیم پرتو این فناوری را یک نوع هنر نو می داند، آموزش آن را نیز فرصتی برای خود می بیند و مبلغ سرمایه ی مورد نیاز خود را بر اساس مقیاس پروژه های آتی متغیر ذکر می کند.

فان مارکت؛ فروشگاه آنلاین مبتنی بر بازی

IMG_8649-w600

فان مارکت خود را تنها فروشگاه مبتنی بر بازی در جهان و تلفیقی از شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و فروشگاه های آنلاین معرفی می کند. ارائه دهنده ی تیم سه نفره ی فان مارکت با ارائه ی آماری از میزان استفاده ی کاربران ایرانی از بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی، جمعیت جوان کشور و ضریب رو به رشد نفوذ اینترنت در ایران را از جمله عوامل بسترساز برای سرمایه گذاری در این زمینه معرفی می کند.

فان مارکت در حال حاضر تنها به فروش شارژ سیم کارت های اعتباری موجود در بازار ایران می پردازد و با امتیاز هایی که از خرید کاربران به آنها می دهد، امکان رقابت در بازی های آنلاین را در اختیار آنان می گذارد. آنها علت انتخاب شارژ سیم کارتهای اعتباری در این مرحله از فعالیت خود را گردش مالی بسیار بالای این بازار معرفی می کنند و محصولات بیشتر و مدل های درآمدی مختلف را از جمله برنامه های خود برای آینده می دانند.

الکترون؛ تولید کننده ی ماژول های رباتیک

IMG_8659-w600

الکترون استارتاپی فعال در زمینه ی رباتیک است که هدف خود را ارائه ی محصولی باکیفیت و ارزان قیمت در این زمینه قرار داده است. محصول مورد نظر الکترون تعدادی ماژول هوشمند است که در پروژه های خلاقانه ی رباتیک برای بچه ها می توان مورد استفاده قرار داد. یک نرم افزار گرافیکی نیز برای آموزش و پشتیبانی آن در نظر گرفته شده است و می تواند به صورت یک پک خودآموز گردآوری شود.

الکترون یک سال است تولید محصولات خود را آغاز کرده و پیش بینی می کند در سال ۹۶، ۵۰ درصد از بازار حوزه ی خلاقیت در زمینه ی روباتیک را به خود اختصاص دهد.

بیست روبو؛ ارائه دهنده ی محصولات آموزشی رباتیک

IMG_8673-w600

بیست روبو نیز استارتاپ دیگری در زمینه ی رباتیک است که هدف خود را آموزش مباحث رباتیک، برگزاری دوره های مرتبط و فروش محصولات خود در سطح دانش آموزی قرار داده است و سابقه ی شرکت در مسابقات و برگزاری کلاس های مختلف را در کارنامه ی خود دارد. محصولات بیست روبو به دو گروه کلاس محور و خودآموز تقسیم می شوند.

بیست روبو تا کنون به صورت مستقیم و از طریق نمایندگی هایش بیش از ۹۰۰ ساعت کلاس در این زمینه برگزار کرده و بیش از ۲۰۰۰ محصول خود را به فروش رسانده است.

اسپاد سیستم؛ تولید کننده ی سامانه های نرم افزاری

IMG_8678-w600

اسپاد سیستم کار خود را در بهمن ۹۲ با طراحی و توسعه ی نرم افزار و با سامانه ای به نام همایش بان برای جمع آوری و مدیریت مقاله های ارائه شده در دانشگاه ها شروع کرده است. این سامانه تا کنون به ۸ دانشگاه فروخته شده و بالغ بر ۱۵۰۰۰ کاربر و بیش از ۵۰۰۰ مقاله دارد.

آرمان گستر نوآور؛ استفاده از پسماند های صنعتی برای تولید مصالح ساختمانی

IMG_8692-w600

حوزه ی فعالیت شرکت دانش بنیان آرمان گستر نوآور، استفاده از پسماند های صنعتی در تولید مصالح ساختمانی است و هدف آن پیاده سازی و عملیاتی شدن ایده هایی بیان می شود که در این زمینه از کانال های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه بیرون می آیند.

هزینه ی گزاف دفن پسماند ها و خطرات زیست محیطی آنها، کاهش هزینه ی تولید مصالح ساختمانی، استفاده از معافیت های مالیاتی و بهبود مشخصات مصالح مورد استفاده، از جمله عوامل تأثیرگذار در شکل گیری آرمان گستر نوآور بوده اند. واحد های دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری های کشور، و کارفرما های خصوصی از جمله بازار های هدف این شرکت هستند.

ناب (نگارآفرین باراجین)؛ تبدیل تصاویر و ویدیو های دوبعدی به مدل سه بعدی

اما تیم دیگری که متأسفانه از روی صحنه بردن ارائه ی خود بازماند تیم ناب بود که اتفاقاً یکی از جالب ترین فناوری های ممکن در میان تیم های حاضر را داشت. کاری که ناب انجام می دهد تبدیل عکس های دوبعدی به مدل های سه بعدی است که می تواند کاربرد های متفاوت و متنوعی داشته باشد. برای مثال هر کسی با در دست داشتن چند عکس از زاویه های مختلف، می تواند سوژه ی عکس های دو بعدی خود را به صورت مدلی سه بعدی داشته باشد. از دیگر ویژگی های ناب این است که می تواند همین کار را با استفاده از یک ویدیوی متوالی از سوژه نیز انجام دهد. ناب قصد دارد هزینه ی گزاف این فناوری پیشرفته را کاهش و آن را در دسترس عموم قرار دهد.

تیم ناب همین حالا سه قرارداد در دست انجام دارد که یکی مربوط به موزه ی ایران باستان، دیگری مربوط به موزه ی رفسنجان و قرارداد سوم با شهرداری قزوین است.

با پایان یافتن ارائه ی تیم های شرکت کننده در این مراسم، و پس از استراحتی یکی دو ساعته، گپ و گفت با تیم ها و آشنایی بیشتر با محصولاتشان، از شرکت کنندگان برای بازدید از محل استقرار تیم ها در مرکز رشد و توسعه ی فناوری های پیشرفته و شتاب دهنده ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دعوت به عمل آمد که در ادامه گوشه ای از آن را در قالب تصاویر خواهید دید.

IMG_8561-w600

IMG_8629-w600

IMG_8724-w600

IMG_8727-w600

IMG_8725-w600

IMG_8729-w600

IMG_8734-w600

IMG_8739-w600

IMG_8735-w600

IMG_8741-w600

IMG_8723-w600

IMG_8719-w600

IMG_8721-w600

IMG_8697-w600

IMG_8715-w600

IMG_8698-w600

IMG_8713-w600

IMG_8709-w600

IMG_8711-w600

IMG_8717-w600

IMG_8746-w600

IMG_8750-w600

IMG_8752-w600

IMG_8754-w600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آرمان
    آرمان | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دیجیاتوی عزیز لطفا حجم اخبار رو کم کنین که خوندنش سریع تر باشه. مرسی
    الان این خبر رو هیچ کس نمیخونه

  • all mymail
    all mymail | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چرا انقدر خلوته

مطالب پیشنهادی