ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

صندلی راننده متحرک؛ ایده عجیب فورد برای جهان آینده

شاید در اطراف خود افراد مسنی را مشاهده کرده باشید که برای استفاده از خودرو و نشستن و بلند شدن بر روی صندلی های آن دچار مشکل هستند. کمپانی امریکایی فورد در حال تحقیق بر ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

شاید در اطراف خود افراد مسنی را مشاهده کرده باشید که برای استفاده از خودرو و نشستن و بلند شدن بر روی صندلی های آن دچار مشکل هستند.

کمپانی امریکایی فورد در حال تحقیق بر روی نوع خاصی از صندلی های خودرو است که مشکل سوارشدن یا پیاده شدن از ماشین را برای افرادی که با این موضوع مشکل دارند حل میکند.

این شرکت به دنبال بدست آوردن حق انحصاری اختراعی است که مطابق با ان صندلی خودروها می تواند مثل یک ربات به واسه پایه های محرک خودش حرکت کند.
اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که افرادی که از معلولیت های حرکتی رنج می برند برای جابجایی هرگز مجبور به ترک صندلی راننده نیستند و میتوانند به واسطه صندلی محرک و با کمک آن از خودرو خارج شده و حرکت کنند.

این اتفاق می تواند در سیستم حمل و نقل و ترابری این افراد یک انقلاب محسوب شود و در وقت آنها صرفه جویی کند.
بر اساس توضیحات فورد این سیستم به کمک دستگاه تلفن همراه کار می کند و زمانی که راننده در حال رانندگی است این صندلی شبیه  مابقی صندلی ها عمل کرده و ثابت می ماند اما زمانی که راننده تصمیم به ترک ماشین می گیرد می تواند بدون ترک صندلی و به همراه آن از ماشین خارج شود.

سیستم حرکتی صندلی احتمالا در دو نوع تعبیه خواهد شد و پایه های صندلی می تواند گام به گام قدم برداشته و از ماشین خارج شود و یا به وسیله یک نوار لغزنده حرکت کرده و با فشار این نوار صندلی از ماشین خارج شده و حرکت کند.


در طراحی این صندلی از طبیعت الهام گرفته شده و اتصال پایه ها و لولاهای پایین ان شبیه زانو و ران انسان است.
هرچند که نقاشی هایی که به منظور ثبت اختراع کشیده شده اطلاعات جامع و دقیق در اختیار ما قرار نمی دهد ولی بر اساس یکی از این نقاشی ها احتمالا این صندلی درست شبیه پا انسان و سیستم حرکتی آن عمل می کند.

به عبارت دیگر پایه های حرکتی صندلی با برقراری ارتباط با زمین و لمس آن پایداری و ثبات خود را افزایش می دهد.

در توضیحات فورد آمده است که این صندلی به واسطه داشتن سنسورهای متعدد ژیروسکوپ تعادل خودش را حفظ میکند و این کمپانی معتقد است که نیروی الکتریکی برای کنترل پایه های صندلی و یا هر قسمت دیگر ان ایده آل به نظر می رسد.

این شرکت فعلا اطلاعاتی در مورد نحوی کنترل صندلی توسط انسان منتشر نکرده است. با اجرایی شدن این طرح، ابزار حرکتی افراد معلول فقط به یک صندلی ختم نمی شود و می تواند افزایش پیدا کند

طرح دیگری که این کمپانی به منظور ثبت اختراع ثبت کرده است، ایده یک سطح صاف با 4 پایه محرک در هر گوشه آن را ترسیم می کند. در واقع این ایده به حمل بار به وسیله یک سطح محرک اشاره می کند.
برای فهم بیشتر این وسیله یک سطح صاف با 4 پایه محرک را در نظر بگیرید که افراد با قرار دادن بار بر روی ان و با حرکت دادن پایه های این سطح از طریق کنترل از راه دور از آن استفاده می کنند.
در واقع این اختراع فورد به سیستم باربری و حمل بار کمک فراوانی می کند. تصور کنید که این دستگاه در پشت یک وانت یا هر وسیله حمل بار دیگری قرار دارد در این صورت قطعا جابجایی بارهای سنگین به داخل یا خارج از خودرو آسان تر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی