ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روش جدیدی برای بهبود دیابت و چاقی با استفاده از ذرات نانو یافته اند

چاقی، منشاء بیماری هایی از جمله افزایش فشار خون، بیماری های کبدی، واریس و ... است اما حالا به لطف داروی جدید کشف شده، امیدها برای درمان چربی جمع شده در زیر پوست افزایش یافته. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

چاقی، منشاء بیماری هایی از جمله افزایش فشار خون، بیماری های کبدی، واریس و ... است اما حالا به لطف داروی جدید کشف شده، امیدها برای درمان چربی جمع شده در زیر پوست افزایش یافته.

روش جدید دیابت نوع 2 را نیز در موش ها بهبود می دهد

محققان دانشگاه های کلمبیا و کارولینای شمالی روشی را کشف کرده اند که توسط آن بسته های پوشیده شده با ذرات نانو می توانند چربی موش های آزمایشگاهی چاق را کاهش داده، باعث افزایش انرژی آنها شده و دیابت نوع 2 را نیز در آنها بهبود دهند. این بسته ها دارای مجموعه ای از سوزن های میکروسکوپی در ابعاد نانو هستند که مستقیماً به چربی های زیر پوستی نفوذ می کنند.

لازم است اشاره کنیم که در بدن انسان دو نوع چربی سفید و قهوه ای وجود دارد؛ چربی های سفید مضر بوده در حالی که چربی های قهوه ای برای بدن مفید هستند. با بالا رفتن سن، چربی های قهوه ای به مرور تحلیل رفته و بر حجم چربی های سفید افزوده می گردد.

محققان از مدت ها پیش در پی یافتن راه های درمان چاقی و دیابت بوده اند ولی تمامی روش های قبلی نیاز به قرص ها یا تزریقات متعدد داشت که موجب اثرات جانبی فراوانی می شد. حالا به لطف متد جدید، بسته های دارو مستقیماً به محل چربی رفته و پروسه درمان را شروع می کنند. این دارو موجب فرآیند «قهوه ای شدن» یا Browning شده که به واسطه آن چربی های سفید به چربی های قهوه ای بدل می گردند.

در متد جدید چربی های سفید تحت درمان، 30 درصد کاهش یافتند

دانشمندان برای یافتن نحوه اثر این روش، بسته دارو را بر روی یک سمت از چربی ها اعمال کردند و سمت دیگر همان چربی را بدون دارو رها کردند و مشاهده نمودند که حجم چربی های سفید قسمتی که در معرض دارو قرار گرفته بود، پس از مدت زمان مشخص، 30 درصد کاهش یافت. همچنین ژن های مرتبط با چربی های قهوه ای نیز در سمت اعمال دارو، شروع به شکل یافتن کرده بودند. از سوی دیگر داروی جدید بر روی موش های سالم نیز تأثیرات مثبتی داشت؛ متابولیسم بدن آنها را افزایش داد و موجب شکل گیری ژن های چربی قهوه ای در بدنشان شد.

در حال حاضر این روش درمانی برای آزمایش روی انسان ها آماده نیست ولی آزمایش هایی که تا به حال بر روی موش ها انجام شده امید بخش به نظر می رسند. دانشمندان در قدم بعدی به دنبال یافتن بهترین دارو از میان موارد آزمایش شده هستند و از سوی دیگر امیدوارند روش جدید، امکان درمان سایر اختلالات مرتبط با متابولیسم از جمله دیابت را نیز فراهم آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی