ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا حال GoPro رو به وخامت می رود و راهکار غلبه بر مشکلات چیست؟

فرض کنید می خواهید چتر بازی کنید. از یک هواپیمای مخلی در حال پرواز به بیرون می پرید و هیجان بسیاری را تجربه کرده و البته این لحظات را ثبت نموده تا بعدا در شبکه های اجتماعی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

فرض کنید می خواهید چتر بازی کنید. از یک هواپیمای مخلی در حال پرواز به بیرون می پرید و هیجان بسیاری را تجربه کرده و البته این لحظات را ثبت نموده تا بعدا در شبکه های اجتماعی آنها را به اشتراک گذاشته و دیگران را از عملیات خطرناکی که انجام داده اید آگاه کنید.

چه می کنید؟ آیفون، گلکسی، اکسپریای خود را از جیب خارج کرده و در حال سقوط به سوی زمین، شروع به فیلم و عکس برداری می کنید؟ خیر. در چنین شرایطی مشخصا به یک «اکشن کم» نیاز دارید؛ محصولی که البته فرمانروای بی چون و چرای سرزمین اش، GoPro نام دارد.

این کمپانی اکنون کمی در دردسر افتاده و اواخر هفته پیش بود که خبر داد قرار است ۷ درصد از نیروی کار خود را تعدیل کند. شرکت مورد اشاره همچنین برآورد خود از درآمدی که قرار بوده در دوره سه ماهه قبلی داشته باشد را نیز به علت فروش کمتر از حد انتظار محصولاتش کاهش داده است.

_MG_0161_1200_wm-w600

ایده "اکشن کم" مدت ها پیش از سوی GoPro مطرح شد و حال شنیدن خبر تعدیل نیرو و کاهش پیش بینی از درآمد، این سوال را پیش می آورد که چه بر سر این برند و محصولاتش آمده و چرا با چنین شرایطی دست به گریبان شده است.

شرکتی که در موردش می خوانید، همین حالا بیشتر از ۷۰ درصد اکشن کم های تولید شده در جهان را به فروش می رساند. اما بیایید کمی به مشکلاتی که کمپانی مذکور را به این روز انداخته اند بپردازیم.

بزرگترین مشکلی که باعث شد شرایط کنونی «گوپرو» به حالت فعلی درآید، نداشتن یک محصول "پرچمدار" برای کاربران حرفه ای بود. سال گذشته شرکت یاد شده بالاخره محصولی به نام «Hero+ LCD» را معرفی کرد که صرفا همان مدل قبلی بود که اندکی بهبود به همراه داشت. از طرف دیگر «Hero4 Session» نیز محصولی جمع و جور و پویا بود ولی از طرفی، قابلیت های دوربین Hero4 Silver را به همراه نداشت و با همان قیمت یکسان هم به فروش می رسید.

کار به جایی رسید که گوپرو، قیمت «هیرو۴ سشن» را به نصف، یعنی ۲۰۰ دلار در دسامبر سال ۲۰۱۵ رساند ولی کمی دیر این کار را کرد و بیشتر کاربران خریدهای پایان سال خود را انجام داده بودند.

در سال جاری ولی احتمال آن وجود دارد که شرایط برای GoPro اندکی بهبود پیدا کند چرا که این شرکت قرار است بالاخره دوربین اکشن کم پرچمدار خود به نام Hero5 را معرفی و روانه بازار سازد؛ محصولی که مدت هاست افراد بسیاری در انتظارش هستند و می تواند با رزولوشون 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه به فیلم برداری مشغول شود.

_MG_0183_1200_wm-w600

از سوی دیگر در سال جاری می توانیم شاهد ارائه دوربینی در رنج قیمت ۱۰۰ دلار از سوی کمپانی مورد بحث باشیم و این در حالیست که ارزان ترین نمونه از سری دوربین های Hero، اکنون قیمتی معادل ۱۳۰ دلار دارد.

دوربین های توسعه یافته از سوی گوپرو، اگرچه از لحاظ فنی شاهکار هستند اما حقیقت این است که برای همه افراد مناسب نیستند. با نگاهی به یوتوب، می توان دریافت که افراد کمی، بخصوص ورزشکاران، از آنها بهره جسته تا توانایی های بالای خود را به نمایش کشند.

برخی دیگر از کاربران نیز آنها به پهپادهای خود متصل ساخته و یا آنها را در مکان های عجیب و غریب نصب می کنند تا بتوانند صحنه هایی برای فیلم های خود شکار کنند. این یک معادله بسیار ساده است که اگر یک شخص معمولی بخواهد دوربین دیجیتالی تهیه کند، مشخصا انتخاب اولش یک "اکشن کم" نخواهد بود چرا که زندگی بیشتر افراد، آنقدرها هم مشمول هیجان نمی شود که برای ثبتشان به اکشن کم نیاز باشد.

کاربران حالا می توانند زندگی عادی خود را با رزولوشن 4K در تلفن هوشمند خود به ثبت برسانند که البته همین موضوع، دسترسی بسیار ساده ای را نیز در اختیارشان قرار داده است. اکنون حتی قاب های محافظی برای انواع پرطرفدار تلفن های هوشمند توسعه یافته که به شما اجازه می دهد موبایل تان را به زیر آب برده و با آن به فیلم برداری بپردازید.

بر همین اساس است که موسسه آماری IDC اکنون باور دارد که تا سال ۲۰۱۸، ارزش بازار اکشن کم ها معادل ۲.۹ میلیارد دلار خواهد بود. صرفا توجه داشته باشید که سال گذشته ارزش کل بازار تلفن های هوشمند برابر با ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. همین موضوع یادآوری می کند که اکشن کم ها، احتمالا آینده چندان روشنی نخواهند داشت.

بر اساس گمانه زنی های مختلف و تحلیل های صورت گرفته، مشکلاتی که اخیرا در خصوص کاهش درآمد و اخراج های گوپرو شنیده اید تازه شروع یک سقوط آرام هستند. از پاییز گذشته بود که کاهش ارزش سهام این کمپانی بزرگ در بازار بورس آغاز شد و جالب اینجاست که پس از اعلام خبر اخراج ها در انتهای هفته گذشته، این ارزش ۲۵ درصد دیگر نیز سقوط کرد. همین حالا می توانید با پرداخت ۱۲.۱۹ دلار، یک سهم از سهام GoPro را خریداری کنید.

شرکت یاد شده در سال ۲۰۱۴ سهام خود را در بازار بورس به شکل عمومی عرضه کرد و حالا ارزش سهامش به نصف آن زمان رسیده. لازم به ذکر است که ارزش هر سهم گوپرو مدتی پیش به ۹۰ دلار هم رسیده بود.

تا اینجا بیشتر به مشکلات شرکت گوپرو اشاره کردیم و حالا بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به راهکار برون رفت از این مشکلات. شرکت مذکور هنوز چندین راه در برابر خود دارد و می تواند با ورود به سرزمین های تازه، خود را از شرایط کنونی و سقوط آزادی که در انتظارش است رهایی بخشد.

شاید اگر این شرکت به حضور در عرصه واقعیت مجازی و پهپادها به شکل جدی تری فکر می کرد، شرایط اش حالا بهتر از این بود.

gopro-googe-360-jump-w600

اگر به خاطر داشته باشید در کنفرانس Google I/O 2015، غول جستجوی اینترنتی اعلام کرد که با همکاری گوپرو موفق به توسعه «Odyssey» شده است؛ یک حلقه ی متشکل از ۱۶ دوربین Hero4 Black گوپرو که می توانند ویدیوهای ۳۶۰ درجه را برای نمایش در هدست های واقعیت مجازی به ثبت برسانند.

این محصول کمی بیش از اندازه برای استفاده های عادی بزرگ و البته سنگین است اما نشان از استعدادهای بالای گوپرو در توسعه چنین محصولاتی دارد. باید دید در آینده، شرکت مورد اشاره چگونه می تواند به افزایش ویدیوهای ۳۶۰ درجه برای پلتفرم واقعیت مجازی کمک کند. از سوی دیگر انتظار می رود که اولین پهپاد GoPro با نام «کارما» هم در ماه های آتی به شکل رسمی رونمایی شود.

GoPro صرفا توسعه دهنده دوربین نیست و از مدت ها پیش تا کنون، توانسته یک امپراطوری رسانه ای با محتویات تولید شده از سوی کاربرانش بسازد. (ویدیوهایی که معمولا به شکل فراگیر در شبکه اینترنت دست به دست می شوند.)

اما کلید ماجرا، اتصال این دو بخش به همدیگر است. اگر در آینده مشاهده کردید که GoPro یک تک-دوربین ارائه داده که قابلیت ثبت ویدیوهای ۳۶۰ درجه برای هدست های واقعیت مجازی را داراست، به هیچ عنوان تعجب نکنید. صرفا کافیست همین دوربین فرضی را به پهپاد ِهنوز معرفی نشده ی گوپرو متصل کنید تا قادر باشید هر نوع محتوایی را برای هدست های واقعیت مجازی تولید کنید.

این تصور چندان دور از ذهن نیست و از نشانه هایی که تا کنون مشخص شده اند، به نظر می رسد که شرکت مورد بحث در حال واقعیت بخشیدن به همین رویاست؛ رویایی که در آن، این بار تلفن های هوشمند نمی توانند موقعیت GoPro را به خطر اندازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حسین
    حسین | ۲۹ دی ۱۳۹۴

    مخلی چه نوع هواپیمایی دیگه؟?اصلاح کنید

  • مهدی
    مهدی | ۲۸ دی ۱۳۹۴

    دلیل دیگه سونی هست.

  • کامران
    کامران | ۲۸ دی ۱۳۹۴

    عواقب گران فروشی

مطالب پیشنهادی