ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امکان سفر به مریخ در سه روز
تکنولوژی

ناسا و توسعه فناوری سفر به مریخ در سه روز [تماشا کنید]

در میان مشکلات متعددی که در راه پروژه سفر به مریخ وجود دارد، بحث زمان مورد نیاز برای طی مسیر زمین تا مریخ توسط یک سفینه، یکی از مهم ترین آنها محسوب می شود. در حال حاضر ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

در میان مشکلات متعددی که در راه پروژه سفر به مریخ وجود دارد، بحث زمان مورد نیاز برای طی مسیر زمین تا مریخ توسط یک سفینه، یکی از مهم ترین آنها محسوب می شود. در حال حاضر تخمین زده می شود که شش ماه طول بکشد تا یک سفینه حامل انسان این مسیر را طی کند.

حال ناسا کار بر روی یک پروژه آزمایشی را آغاز کرده که در صورت به نتیجه رسیدن می تواند زمان چنین سفری را تا سه روز کاهش دهد.

این سازمان فضایی به تازگی ویدیویی را در این باره منتشر کرده. در این ویدیو دانشمندی به نام فیل لوبین توضیح می دهد که چگونه می توان با استفاده از یک سیستم پیشران لیزری یک سفینه ۱۰۰ کیلوگرمی را طی سه روز به مریخ رسانید. او معتقد است که با این روش فضاپیمای حامل انسان می تواند سفر به مریخ را در یک ماه به پایان برساند.

اساس این روش بر استفاده از یک شتاب دهنده الکترومغناطیسی به جای استفاده از نیروی پیشران احتراقی فعلی بنا شده است. حذف مخازن عظیم سوخت شیمیایی می تواند سفر در فضا را بسیار سریع تر و ارزان تر نماید.

لوبین در یادداشتی در این باره می نویسد:

«تنها محدودیت نیروی پیشران الکترومغناطیسی سرعت نور است، در حالی که سرعت یک پیشرانه شیمیایی را انرژی موجود در سوخت آن تعیین می کند.»

لازمه تولید چنین سیستمی «وجود یک منبع نوری بسیار قوی برای شتاب بخشی به اجسام» است. گرچه در نگاه اول ساده به نظر می رسد، اما طراحی چنین سامانه ای بسیار چالش برانگیز است. ساخت یک پیشرانه الکترومغناطیسی نیاز به تجهیزات بی نهایت پیچیده و بسیار گران قیمت دارد. چیزی مثل حلقه مغناطیسی ابررسانایی که شتاب دهنده بزرگ Hadron را می سازد. ساخت چنین شتابدهنده ای در ابعاد یک فضاپیما می تواند چالش اساسی در این پروژه باشد.

در ادامه مطلب می توانید ویدیوی معرفی این پروژه و توضیحات لوبین در باره آن را تماشا کنید.


>

..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • parsa p
    parsa p | ۷ اسفند ۱۳۹۴

    باید دید ساخت همچین لیزری و تامین انرژیش ممکنه یا نه. اصلا به صرفه هست یا نه

مطالب پیشنهادی