ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان پرنده ای 100 میلیون ساله را درون کهربا یافتند

سال 2017 سالی فوق العاده برای کشف موجودات مختلف در کهربا بوده است و دانشمندان تا به این لحظه، از بال پرنده گرفته تا پر دایناسور را یافته اند. اما این کشف جدید، احتمالاً بهترینِ ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

سال 2017 سالی فوق العاده برای کشف موجودات مختلف در کهربا بوده است و دانشمندان تا به این لحظه، از بال پرنده گرفته تا پر دایناسور را یافته اند. اما این کشف جدید، احتمالاً بهترینِ آنها باشد؛ پرنده ای تقریباً کامل و 99 میلیون ساله.

محققان این نمونه را میانمار یافته اند؛ جایی که نمونه های کهربایی بسیار زیادی در دسترس بوده و توسط محققان مختلف یافته یا خریداری شده اند. اما این کهربای بسیار منحصر به فرد  جوجه پرنده ای را در خود جای داده که در زمان دایناسورها زندگی می کرده است. این نمونه، جوجه ای از گونه پرندگان پادمرغان است که احتمالاً چند روز یا چند هفته بعد از تولد، درون کهربا به دام افتاده است.

تیم محققان این پرنده را با مایکروسکوپ و مایکرو سی تی اسکنر آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند و با نوعی خاص از اشعه ایکس، به بازسازی سه بعدی آن پرداخته اند. یکی از محققان می گوید این یافته از آن جهت اهمیت دارد که مراحل بسیار اولیه رشد این پرنده را به نمایش می گذارد و تازه تنها رشد پرهای دم آن آغاز شده است.

پادمرغان تا حد زیادی به پرندگان امروزی شباهت دارند. اما برخلاف پرندگانی که روی اتومبیل شما خرابکاری می کنند، این پرنده بدون منقار بوده، روی بال هایش پنجه داشته و ساختار استخوانی متفاوتی دارد. متاسفانه اگرچه این پرنده برای تحقیقات بسیار کارآمد است، اما احتمالاً از مشخصات DNA آن هیچ چیز باقی نمانده که یک روز قادر به بازسازی آن در محیطی شبه ژوراسیک پارک باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

    بقایای پرواز شماره 155 که در داخل مرز هوایی میانمار شمالی گم شده بود و به سوی ژاپن در پرواز بود امروز پیدا شد . این هواپیما یک فروند هواپیمای جوجه پرنده بود که تماس های آخر با برج مراقبت فرودگاههای محلی میانمار حاکی از گیر کردن این هواپیما در مکانی با شرایط مجهول بود و آخرین پیام مخابره شده توسط خلبان جمله ی " جییک جیییک جییی جیییییی " بود و بعد از لحظاتی ارتباط کامل قطع شد و اثری از این هواپیما و بقایای آن تا به امروز که 99 میلیون سال از آن حادثه میگذرد پیدا نشد.

    • AZjaguar
      AZjaguar | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

      وای به روزی که بگندد نمک :))))))))

      • Erfaan Zandii
        Erfaan Zandii | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

        این دقیفا نظر یکی از مخاطبها تو منبع گیزمودو .. حرف خودم نبود .. در ضمن ضرب المثل رو جای درستش استفاده کن وای به روزی که بگندد مغز

    • amink69
      amink69 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

      99 میلیون سال پیش پرواز ؟!
      چیی میگی ؟!

مطالب پیشنهادی