ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رژه نخستین اسکادران‌های عملیاتی اف 35 با ارزش بیش از 3 میلیارد دلار

پس از سالها تأخیر در تولید و بروز انتقادات شدید نسبت به افزایش سرسام آور هزینه های پروژه، ارتش آمریکا بالاخره جدیدترین جنگنده چند منظوره خود «اف 35» را از کمپانی لاکهید مارتین تحویل گرفت ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

پس از سالها تأخیر در تولید و بروز انتقادات شدید نسبت به افزایش سرسام آور هزینه های پروژه، ارتش آمریکا بالاخره جدیدترین جنگنده چند منظوره خود «اف 35» را از کمپانی لاکهید مارتین تحویل گرفت و برای نمایش دستاورد جدید، 36 فروند F-35A را در قالب دو اسکادران 388 و 419 به نمایش گذاشت.

رژه اسکادران های اف 35 روی باند فرودگاه علاوه بر ایجاد یک تصویر زیبا و قدرت نمایانه، بیش از 3 میلیارد دلار ارزش مالی را نشان می دهد که به ازای قیمت حدودی 90 میلیون دلار برای هر فروند، تقریباً معادل 3 میلیارد و 240 میلیون دلار خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید که بمب افکن رادارگریز B2 Spirit که تنها 21 فروند از آن ساخته شده، قیمتی بیش از 2 میلیارد دلار به ازای هر فروند دارد.

B2 Spirit

اسکادران های 388 و 419 نخستین گروه های پروازی عملیاتی اف 35 در آمریکا هستند که از نسخه A بهره برده و در نمایش اخیر، تنها طی 11 دقیقه تمام جنگنده های خود را به پرواز درآوردند.

جنگنده چند منظوره اف 35 در سه نسخه تولید خواهد شد

لازم به ذکر است که جنگنده-بمب افکن اف 35 در سه نسخه تولید خواهد شد که نسخه A، کوچک ترین و ارزان ترین مدل بوده و برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر جنگنده F-35B که از شهرت بیشتری برخوردار بوده و در آثار هالیوودی بیشتر نمایش داده می شود، گونه کوتاه خیز-عمود نشین (STOVL) اف 35 است که برای عملیات های ضربتی تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شده و می تواند از باندهای بسیار کوتاه پرواز کند و به صورت عمودی فرود بیاید.

البته باید در نظر داشت که استفاده از قابلیت پرواز عمودی، مصرف سوخت جنگنده را به شدت افزایش داده و در نتیجه از برد عملیاتی و سلاح های قابل حمل آن می کاهد.

اف 35
رژه اسکادران های 388 و 419 نیروی هوایی آمریکا

در نهایت نسخه C را داریم که از برادران خود اندکی بزرگتر بوده و با بالهای تا شونده، برای استفاده روی ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا طراحی شده است. در ضمن این نمونه توانایی حمل تسلیحات بیشتری را خواهد داشت و اغلب برای تهاجم به اهداف استراتژیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گفتنی است پس از افزایش هزینه های پروژه اف 35 تا رقم 1.5 تریلیون دلار و خروج بعضی از شرکا (مانند کانادا) از طرح، کمپانی لاکهید مارتین قول داده با انجام برخی اصلاحات، از جمله تعویض پردازنده اصلی با نمونه ای که 25 برابر سریع تر اما 4 برابر ارزان تر است، قیمت نهایی هر فروند F-35A را برای مشتریان به صورت میانگین تا 80 میلیون دلار کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۴ آذر ۱۳۹۷

    در موضوع ساخت جنگنده ، همین بس که بعد از این همه سال توان ساخت قطعات پراید که در هیج جای دنیا استفاده نمیشه رو نداریم، همین بس که هنوز قادر به تامین درب بطری آبمعدنی هم نیستیم :)

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۳ آذر ۱۳۹۷

    بله مام از روی F-5 کپی میزنیم به اسم جنگنده کوثر رونمایی میکنیم صد برابر مهلکت از F-35

    • آریا
      آریا | ۳ آذر ۱۳۹۷

      ? ?

    • Saeidt
      Saeidt | ۳ آذر ۱۳۹۷

      شمای که دیسلایک میزنی
      یعنی اینقدر نفهم هستین که فکر میکنین ی جنگنده پیشرفته ساختین؟؟
      ??

      • Farcry2249
        Farcry2249 | ۳ آذر ۱۳۹۷

        داداش ولش کن.اینا انقدر شست و شو مغزی شدن که فقط طالب حرف های دیکته شده هستن هستن نه دنبال حرف حق.

    • mohamad y
      mohamad y | ۳ آذر ۱۳۹۷

      خب اگه عوض شدن کل وسایل الکترونیکی و در اینده موتور جنگنده رو می گی کپی حرف خاصی ندارم بزنم
      در ضمن قیمت اف 5 برو نگاه کن بعد قیمت اف 35 نگاه کن

مطالب پیشنهادی