ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایوان بلس؛ پادشاه افشاگران دنیای تکنولوژی از تجربیات خود می‌گوید

اگر افشاگری در کار نباشد، می توان گفت که خبرهای دنیای موبایل ها کسالت بار می شوند. خوشبختانه گروهی از افراد هستند که با منابع دخیل در صنعت گوشی های هوشمند در ارتباطند و اطلاعات ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

اگر افشاگری در کار نباشد، می توان گفت که خبرهای دنیای موبایل ها کسالت بار می شوند. خوشبختانه گروهی از افراد هستند که با منابع دخیل در صنعت گوشی های هوشمند در ارتباطند و اطلاعات دستگاه هایی که قرار است در آینده عرضه شوند را فاش می کنند. این اطلاعات حتی گاه چندین ماه پیش از معرفی رسمی افشا می شوند. وبسایت فون آرنا با یکی از مشهورترین افراد پشت پرده افشاگری ها مصاحبه کرده؛ ایوان بلس که حتماً بارها نامش را شنیده اید و باید گفت که عمده افشاگری هایش درست از آب در می آیند.

ایوان بلس که در توییتر با نام کاربری evleaks@ شناخته می شود برای حدود یک دهه است که بخش مهمی از هیجان پیش از عرضه موبایل ها به حساب می آید و در این سال ها در چندین نشریه فعالیت کرده است. اما حرفه او به عنوان افشاگر از سال 2012 آغاز شد؛ زمانی که حساب کاربری مشهور evleaks را راه اندازی کرد. از آن به بعد بود که شاهد افشاگری های متعددی از سوی او بودیم. در ادامه با بخشی از مصاحبه فون آرنا با ایوان بلس همراه باشید:

فون آرنا: پیش از اینکه در توئیتر با evleaks ظاهر شوی، برای وبسایت های انگجت و PocketNow کار می کردی. چرا شغلت به عنوان سردبیر را ترک کردی و به افشای فناوری روی آوردی؟ آیا این هدف تو برای انجام این کار در سطح حرفه ای بود یا صرفاً با گذر زمان اتفاق افتاد؟

ایوان بلس: «من در واقع افشاگری را از زمانی که در PocketNow سردبیر بودم شروع کردم اما این به تدریج رخ داد و «افشاگر شدن» هرگز تصمیم آگاهانه ای نبود.»

ایوان بلس
تصویری از ایستگاه نبرد ایوان بلس که نشان می دهد در پشت صحنه کارهایی که می کند چه می گذرد.

فون آرنا: آیا از سوی شرکت ها یا اشخاص به دلیل ارسال پستی تهدید شدی؟ یا شرکتی تلاش کرده رشوه پرداخت کند تا برای افشاگری نکردن در مورد آنها استثنا قائل شوی؟ مورد قابل توجهی از این تعاملات [به خاطرت می رسد]؟ (بدون اینکه نیاز باشد اسمی ببری).

ایوان بلس: «من هیچگاه به هیچ دلیلی توسط هیچ شرکتی تهدید نشدم. هیچ وقت هم به دلیل منع شدن از افشاگری، پولی به من پیشنهاد نشد. اکثراً سازنده های تجهیزات اصلی یا اپراتورها من را به حال خودم رها کرده اند.»

فون آرنا: افشاگری مورد علاقه خاصی داری؟ چه چیزی آن را خاص کرده؟

ایوان بلس: «داستانی که همیشه مورد علاقه من است و برخی ممکن است آن را به عنوان یک افشاگری در نظر بگیرند، مورد غیر مترقبه پیش از معرفی آیفون 4 اس است. در آن زمان فرض بر این بود که آیفون 5 نام خواهد داشت و با جستجو در گوگل در فلیکر به دنبال تصویری ثبت شده با یک آیفون نامشخص گشتم. با خوش شانسی یک تصویر وجود داشت؛ عکسی از یک بشقاب سوشی که توسط یک مهندس اپل ثبت شده بود و مکان جغرافیایی ثبت شده آن (Geotag) در قلب مقر کوپرتینو بود.»

ایوان بلس

فون آرنا: این طور گمان می ورد که تولید کننده ها معمولاً خودشان اطلاعات درز پیدا کرده را فراهم می کنند تا تحریکی ایجاد کنند. با توجه به تجربه تو آیا چنین چیزی معمول است؟

ایوان بلس: «قطعاً این اتفاق می افتد اما من نمی گویم که معمول است. این یک قانون سخت نیست اما عموماً هر چه کسب و کار یک شرکت گوشی هوشمند موفق تر باشد، احتمال دخیل شدن در افشای کنترل شده کمتر است.»

فون آرنا: به نظر تو کدام شرکت در حفظ اسرار توسعه [محصول] خود بهتر عمل می کند و کدام بدتر؟

ایوان بلس: «فکر نمی کنم موضوع خوب و بد باشد. همه شرکت ها می دانند چطور محصولاتشان را پیش از معرفی مخفی نگه دارند. تنها سوالی که باقی می ماند این است که آیا به اندازه کافی برای غافلگیری ارزش قائل می شوند که برنامه زمان بندی معرفی را با در نظر گرفتن آن تنظیم کنند؟»

ایوان بلس

فون آرنا: آیا مشهور بودن در اینترنت بر زندگی تو اثر گذاشته؟ آیا مردم در خیابان تو را می شناسند و می خواهند با تو دست دهند؟

ایوان بلس: «نه؛ تقریباً هیچ وقت. در واقع فقط همین اواخر بود که یک نفر که تصادفاً من را ملاقات کرده بود به من نزدیک شد: راننده پست فِدِکس ساختمان من.»

فون آرنا: اگر درگیر شدن در فناوری برایت یک گزینه نبود، برای گذران زندگی چه کار می کردی؟

ایوان بلس: «برای هر کسی که من را دنبال می کند این موضوع باید روشن باشد؛ (با خنده): یک کارشناس خبره سیاسی می شدم.»

فون آرنا: کدام ترند گوشی هوشمند است که اگر از بین برود خوشحال می شوی؟

ایوان بلس: «خداحافظ؛ حفره [نمایشگر] نفرت انگیز.»

ایوان بلس

فون آرنا: کدام تکنولوژی امروزی باعث می شود که بگویی" «واو» (شگفت زده شوی)؟

ایوان بلس: «قطعاً تاشوها یا رول شونده ها؛ من معتقدم که وقتی در نهایت شیشه های واقعی را با این فرم فاکتور ترکیب کنند قواعد بازی عوض خواهد شد».

فون آرنا: آیا تصور می کنی نگرانی دولت ایالات متحده از تولید کننده های چینی قابل توجیه است؟

ایوان بلس: «در زمینه تجهیزات شبکه معتقدم که احتمالاً بله، اما در مورد گوشی های مصرف کنندگان فکر می کنم این تهدید احتمالاً اغراق شده باشد.»

فون آرنا: اولین گوشی موبایلت چه بود؟

ایوان بلس: «اولین گوشی هوشمند من. تریو 600 پالم/هنداسپرینگ که یک دستگاه کوچک شگفت انگیز بود، دروازه بزرگی برای دنیای کامپیوترهای جیبی.»

فون آرنا: الان چه گوشی هوشمندی داری؟

ایوان بلس

ایوان بلس: «الان از وان پلاس 6 تی نسخه مک لارن مدل ویژه بررسی استفاده می کنم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza duty
    reza duty | ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

    جالب بود
    ممنون

مطالب پیشنهادی