ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل جی ال ایکس: موبایل مجهز به اندروید ایرانی تا شهریور به بازار می‌آید

مدیرعامل شرکت جی ال ایکس در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید ساخته شدن اندروید ایرانی و همکاری با وزارت ارتباطات، خبر می‌دهد که این موبایل موسوم به «آریا مینی» تا شهریور ماه به بازار عرضه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۶

مدیرعامل شرکت جی ال ایکس در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید ساخته شدن اندروید ایرانی و همکاری با وزارت ارتباطات، خبر می‌دهد که این موبایل موسوم به «آریا مینی» تا شهریور ماه به بازار عرضه خواهد شد.

«حمید سعیدی» درباره تفاوت اندروید ایرانی با اندروید معمول، توضیح می‌دهد که این نسخه از سرویس‌های گوگل بی‌نیاز شده و دسترسی سرویس‌های گوگل را به شکل کامل قطع کرده است. مدیرعامل جی‌ ال ایکس در پاسخ به این سوال که چه چیزی جایگزین سرویس‌های گوگل شده، می‌گوید: «سرویس جایگزینی را تهیه کرده‌اند که بتواند کار Google Play Services را انجام دهد.»

او همچنین خبر می‌دهد که به جز Google Play Services، سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های محبوب گوگل مانند Maps و Gmail در اندروید ایرانی وجود دارند: «در واقع این نسخه هیچ تفاوتی با اندروید عمومی ندارد و صرفاً سفارشی و بومی سازی شده است. تنها مورد همین است که اپلیکیشن‌ها توسط Google Play Services اجرا نمی‌شوند.»

مدیرعامل جی ال ایکس درباره نوع همکاری با وزارت ارتباطات به دیجیاتو می‌گوید: «مذاکرات در این رابطه از چندین ماه پیش آغاز شده است. در این مدت خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به خواسته‌ی وزارت ارتباطات درگیر توسعه این سیستم عامل شدند. حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نرم‌افزاری تهیه شده و ما هم در بحث سخت‌افزار، روی گوشی مناسبی که بتواند از نرم‌افزار پشتیبانی کند، فعالیت کرده‌ایم. این پروسه بسیار خوب جلو رفت و اتفاقاً دیروز حدود ۵۰۰ نمونه از این گوشی را آماده کردیم و تعدادی را هم به وزارت ارتباطات تحویل دادیم.»

او همچنین خبر از تلاش وزارت ارتباطات برای همکاری با برندهای خارجی فعال در ایران برای استفاده از این نسخه خاص اندروید می‌دهد. در واقع، این نسخه صرفاً برای استفاده در موبایل‌های GLX توسعه داده نشده و اهداف بزرگ‌تری دارد. سعیدی در همین رابطه می‌گوید: «آنطور که من اطلاع دارم با چند برند خارجی صحبت‌هایی شده است. اما اینکه پاسخ آنها چه بوده و آیا استفاده کنند یا خیر را نمی‌دانم ولی رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است تا آنها هم از این نرم‌افزار استفاده کنند.»

سعیدی در پاسخ به این سوال که سهم بازار جی ال ایکس از بازار ایران چند درصد است و آیا استفاده از اندروید ایرانی باعث رشد این درصد خواهد شد یا خیر، می‌گوید: «به شکل دقیق به ما اعلام نشده که چه درصدی را از سهم بازار را داریم اما بر اساس گزارش همتا، ما در گذشته رتبه ۱۱ الی ۱۲ را داشتیم اما امروز از نظر تعداد فروش، برند هفتم بازار ایران هستیم. ما یک تولیدکننده داخلی هستیم و مشکلات خودمان را هم در بحث تولید داریم. سعی می‌کنیم تا بازار بیشتری را کسب کنیم و با نرم‌افزار بومی سازی شده، احتمال می‌دهیم که بتوانیم سهم بازار بیشتری را کسب کنیم.»

پیش از این رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات به دیجیاتو گفته بود که پیش بینی می‌کند این سیستم عامل سفارشی شده، بتواند سهمی نیم الی ۸ درصدی از بازار موبایل ایران را به دست بیاورد. او همچنین خاطر نشان کرده بود که «نمی‌خواهیم کسی را مجبور به استفاده از سیستم عامل بومی کنیم.» از سوی دیگر مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان بتنا که یکی از بازیگران جدی مورد نظر وزارت ارتباطات برای توسعه اندروید ایرانی است هم در مصاحبه‌ای با دیجیاتو گفته بود:

«آنچه ما درست کرده‌ایم، زیست‌بوم سیستم عامل است نه فقط خود سیستم عامل. وقتی یک کاربر از اندروید استفاده می‌کند به شکل پیش‌فرض دارد از سرویس‌های کلاود، سینک، مارکت و نوتیفیکیشنی استفاده می‌کند که برای گوگل هستند. ما همه‌ی این بخش‌ها را در داخل پیاده سازی کرده‌ایم تا هیچ وابستگی به گوگل وجود نداشته باشد. برای مثال سینک با سرورهای داخل ایران و روی شبکه ملی اطلاعات کار می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • M.MAHDI
    M.MAHDI | ۷ مهر ۱۳۹۸

    امیدوارم بعد از عرضه دیجیاتو بررسی اندروید ملی را انجام بده تا از رابط کاربری و جزئیاتش باخبر شویم

  • FARDIN
    FARDIN | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    راحت تو جیب جا میشه

  • parsasky
    parsasky | ۲۱ تیر ۱۳۹۸

    آقا من هم مدتها ماد داشتم گوشي 5.6 اينچي كه 4g هم داشت و همه نيازهامو برطرف ميكردو فقط 350هزار تومن خريده بودم و از خريدم راضي بودم

  • em gy (mg4515)
    em gy (mg4515) | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    سلام. من از گوشی های ماد و شهاب glx استفاده کردم. خیلی عالی هستند و مشکلی باهاشون ندارم. از آن گذشته شرکت glx یک شرکت خصوصی هست و هیچ ربطی به سیاست ندارد. دلیل گارد گرفتن بعضی ها واقعا خنده دار هست. ?

    • Ali Samadi
      Ali Samadi | ۲۱ تیر ۱۳۹۸

      من ماد دارم 3 سال و بسیار خوب بوده و کاملا راضی هستم. کالای ایرانی باید با تحقیق خرید و بهتریناشو انتخاب کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی