ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دنباله‌دار غول پیکر و بسیار درخشنده «C/2017 K2» به طرف زمین حرکت می‌کند

ستاره شناسان در چند ماه گذشته برای رصد دنباله دارهای «اطلس» و «سوان» هیجان زیادی داشتند، ولی این دو جرم آسمانی بدون نمایش خیره کننده از منظومه شمسی عبور کردند. حال ستاره شناسان به دنباله ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ستاره شناسان در چند ماه گذشته برای رصد دنباله دارهای «اطلس» و «سوان» هیجان زیادی داشتند، ولی این دو جرم آسمانی بدون نمایش خیره کننده از منظومه شمسی عبور کردند. حال ستاره شناسان به دنباله دار غول پیکر و درخشنده دیگری چشم دوخته‌اند که دو سال دیگر از مقابل زمین عبور می‌کند.

دنباله دار «C/2017 K2» اولین بار سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ فضایی هابل رصد و تصویرش ثبت شد. این دنباله دار به سرخط خبرها تبدیل شد، چون دورترین دنباله دار فعالی است که تاکنون رصد شده و در فاصله ۱.۵ میلیارد کیلومتری خورشید قرار دارد.

دنباله دار C/2017 K2
تلسکوپ فضایی هابل دنباله دار C/2017 K2 را سال ۲۰۱۷ و زمانی که بین مدارهای زحل و اورانوس بود، رصد کرد.

حالا پس از گذشت سه سال، دنباله دار C/2017 K2 به سمت زمین در حرکت است و دسامبر سال ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد. یکی از اخترشناسان به نام «Con Stoitsis» این دنباله دار را در چند روز گذشته دو مرتبه مشاهده کرده و با وجود فاصله بسیار زیاد با زمین آن را «غول پیکر» و «بسیار فعال و درخشنده» توصیف کرده است.

برخی اخترشناسان این دنباله دار را با دنباله دار عظیم الجثه «هیل-باپ» (Hale–Bopp) مقایسه کرده‌اند که سال ۱۹۹۷ از مقابل زمین گذر کرد و از آن به عنوان یکی از درخشان‌ترین و با بیشترین دفعات رؤیت در دوران مدرن یاد می‌شود. با این حال هنوز با قاطعیت نمی‌توان ابعاد و درخشندگی دنباله دار K2 را مشابه دنباله دار هیل-باپ دانست.

محققان با اشتیاق بالا در حال مطالعه دنباله دار C/2017 K2 هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد ملاقات این جرم یخی با زمین کسب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی