ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه ربات‌ کوچکی شبیه به حیوانات آبزی که می‌تواند راه برود

محققان دانشگاه «نورث وسترن» موفق به توسعه یک ربات جدید شده‌اند که شبیه به یک حیوان آبزی به نظر می‌رسد و می‌تواند کارهای مختلفی مانند جابجایی اجسام یا کاتالیز واکنش‌های شیمیایی را انجام دهد. این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه «نورث وسترن» موفق به توسعه یک ربات جدید شده‌اند که شبیه به یک حیوان آبزی به نظر می‌رسد و می‌تواند کارهای مختلفی مانند جابجایی اجسام یا کاتالیز واکنش‌های شیمیایی را انجام دهد.

این ربات نرم جدید شبیه به پوست لیمو است، اما در حقیقت ۹۰ درصد پوشش نرم بیرونی آن از آب تشکیل شده و درون خود دارای یک اسکلت با جنس نیکل است. این اسکلت می‌تواند به میدان‌های مغناطیسی واکنش نشان دهد و شکل آن تغییر می‌کند.

این ربات‌ها بسیار کوچک هستند و ابعادی نزدیک به یک سکه دارند، با این حال می‌توانند وظایف مختلفی را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند با سرعت یکسان با انسان راه بروند و اجسام را بلند کرده و حمل کنند. آن‌ها می‌توانند با جذب یا دفع آب از طریق اجزای نرم خود کار کنند و همچنین به علت طراحی دقیق مولکولی قادر به واکنش نسبت به نور و میدان مغناطیسی هستند.

ساختار مولکولی این ربات‌ها به گونه‌ای است که در هنگام مواجه با نور، مولکول‌های آن آب را دفع می‌کنند. با اینکار، پاهای ربات سفت می‌شوند و شبیه به عضله به نظر می‌رسند و می‌تواند راه برود.

پس از خروج آب و سفت شدن پاها، به علت اسکلت با جنس نیکل با میدان مغناطیسی می‌توان این ربات‌ها را حرکت دارد. با استفاده از نور و میدان‌های مغناطیسی و همچنین محاسبه بسیار دقیق، این ربات می‌تواند در مسیرهای موردنظر حرکت کند.

ربات

محققان به دنبال خلق ربات‌های کوچکتر هستند تا بتوانند در سطح میکروسکوپی کار کنند. از کاربردهای احتمالی این ربات‌های کوچک می‌توان به تحویل دارو درون بدن بیماران اشاره کرد. علاوه بر این می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با همکاری یکدیگر، کارهای بزرگتری انجام دهند و برای مثال نقش بخیه را بازی کنند.

برای دستیابی به چنین کاربردهایی به تحقیقات زیادی نیاز خواهد بود، با این حال نمونه‌های کنونی هم یک موفقیت بزرگ هستند. دانشمندان می‌توانند در آینده کاربرد ربات‌های نرم را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی