ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید برق توسط انرژی تجدیدپذیر برای اولین بار در اروپا از سوخت‌های فسیلی پیشی گرفت

انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ تبدیل به بزرگترین منبع الکتریسیته در اتحادیه اروپا شد و برای اولین بار سوخت‌های فسیلی را شکست داد. آلمان، اسپانیا و همچنین بریتانیا که از اتحادیه اروپا جدا شده، در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ تبدیل به بزرگترین منبع الکتریسیته در اتحادیه اروپا شد و برای اولین بار سوخت‌های فسیلی را شکست داد. آلمان، اسپانیا و همچنین بریتانیا که از اتحادیه اروپا جدا شده، در سال گذشته میلادی بطور جداگانه دستاوردهای بزرگی در زمینه انرژی تجدیدپذیر داشته‌اند.

طبق گزارشی جدید، انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی ۳۸ درصد الکتریسیته کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تامین کردند که برتری کمی نسبت به تامین الکتریسیته به وسیله سوخت‌های فسیلی دارد. سوخت‌های فسیلی مسئول تامین ۳۷ درصد برق این منطقه در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند. باقی‌مانده الکتریسیته توسط انرژی هسته‌ای تامین شده است.

افزایش استفاده از انرژی تجدیدپذیر به نفع محیط زیست و کره زمین خواهد بود، با این حال سرعت همچنان باید به سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه داد تا مانع از بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در آینده شد.

«پاتریک گریچن»، مدیر اندیشکده «Agora Energiewende» در بیانیه‌ای گفته:

«پیشی گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی یک دستاورد مهم در اروپا برای گذر به انرژی پاک محسوب می‌شود، با این حال نباید از این میزان راضی باشیم. برنامه‌های بهبود وضعیت در دوران پساکرونا، نیازمند همکاری و اقدامات سریع برای تغییرات اقلیمی است.»

اتحادیه اروپا می‌خواهد میزان انتشار دی اکسید کربن خود را تا ۲۰۳۰ نسبت به سال ۱۹۹۰، نصف کند و تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار آن را به صفر برساند. طبق گفته پژوهشگران، باید تا سال ۲۰۵۰ دست به چنین کاری زد تا تغییرات اقلیمی تقریبا قابل کنترل باشند. طبق گفته گریچن، اتحادیه اروپا برای دستیابی به چنین اهدافی باید سرعت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را نسبت به ۲۰۲۰، دو برابر کند.

انرژی تجدیدپذیر

انرژی خورشیدی و بادی در سال ۲۰۲۰ موجب افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌اند، در حالی که انرژی‌های بدون کربن دیگر مانند انرژی آبی با رشد همراه نبودند. میزان تولید الکتریسیته به وسیله انرژی خورشیدی و باد در سال ۲۰۲۰، در مجموع رشد ۱۰ درصدی را تجربه کردند.

در مقابل انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید برق به وسیله زغال‌سنگ سال گذشته میلادی کاهش ۲۰ درصدی داشت که نیمی از این کاهش مربوط به افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی می‌شود. افزایش استفاده از گاز طبیعی و همچنین کاهش تقاضا برای برق به دلیل شیوع ویروس کرونا، علت نیمی دیگر از این سقوط هستند.

میزان تولید الکتریسیته توسط انرژی هسته‌ای هم سال گذشته میلادی کاهش چشمگیری داشت و ۱۰ درصد کمتر از گذشته بود. علت چنین موضوعی، تعطیلی دائمی رآکتورها در سوئد و آلمان بوده و طبق گزارش اخیر، کشورهای بیشتری به سمت تعطیلی نیروگاه‌ها می‌روند که نتیجه‌اش، کاهش سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق خواهد بود.

با بررسی تمام پارامترها، به این نتیجه می‌رسیم که تولید برق در سال ۲۰۲۰ در اروپا نسبت به پنج سال پیش، ۲۹ درصد پاک‌تر بوده. در سال ۲۰۱۵ هر کیلووات ساعت الکتریسیته، موجب انتشار ۳۱۷ گرم دی اکسید کربن می‌شده که این میزان در ۲۰۲۰ به ۲۲۶ گرم کاهش پیدا کرده. با توجه به سرعت بالای آب شدن یخ‌های طبیعی جهان، کشورها باید هرچه سریعتر این میزان را به صفر برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی