ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابعاد تازه‌ای از پروژه Anom اف‌بی‌آی: توسعه نسخه سفارشی اندروید برای شناسایی مجرمان

حدود یک ماه پیش در گزارشی مشخص شد که FBI از طریق توزیع گوشی‌های Anom که مجهز به یک پیام‌رسان امن تقلبی بوده‌اند، صدها گروه تبهکار را شناسایی کرده است، حالا یکی از این دستگاه‌ها ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

حدود یک ماه پیش در گزارشی مشخص شد که FBI از طریق توزیع گوشی‌های Anom که مجهز به یک پیام‌رسان امن تقلبی بوده‌اند، صدها گروه تبهکار را شناسایی کرده است، حالا یکی از این دستگاه‌ها به دست یکی از رسانه‌ها رسیده و بررسی‌ها نشان داده که یک نسخه سفارشی از اندروید روی آن قرار داده شده است.

تیم Motherboard که به یکی از این گوشی‌ها دسترسی پیدا کرده، می‌گوید با نسخه متفاوتی از پیکسل 4a روبرو شده که از سیستم عامل ناشناسی به نام ArcaneOS استفاده می‌کند. این سیستم عامل دارای تنظیمات سفارشی ویژه‌ای است که آن‌ها را در گوشی‌های عادی و حتی در محصولات متمرکز بر حریم خصوصی پیدا نمی‌کنید.

برای نمونه، در این سیستم عامل هیچ فروشگاه اپلیکیشنی وجود ندارد؛ نمی‌توانید تنظیمات ردیابی بر اساس موقعیت را تغییر دهید و فلش کردن دستگاه با فریمورهای شخص ثالث ممکن نیست، چون بوت‌لودر قفل شده و اجازه نمی‌دهد دستگاه را به شکل دستگاه‌های عادی درآورید.

برخی کاربران Anom می‌گفتند این دستگاه مبتنی بر GrapheneOS ساخته شده، اما احتمالا به آن‌ها دروغ گفته شده بود تا اعتمادشان جلب شود. البته گوشی‌های Anom از قابلیت‌هایی مثل اپ چت خصوصی (که از طریق ماشین حساب در دسترس قرار می‌گرفت) و جابه‌جایی دکمه‌های PIN کیبورد هم بهره می‌برد. همچنین، کاربران می‌توانستند با گزینه‌ای که در صفحه قفل وجود داشت، مستقیما اطلاعات گوشی را پاک کنند. البته این ویژگی آخر به مذاق وزارت دفاع آمریکا خوش نیامد و بابت آن برخی از توسعه‌دهندگان Anom را مؤاخذه کرد.

یکی از مالکان گوشی‌های دست دوم Anom می‌گوید از موبایلی شبیه پیکسل 3a استفاده می‌کرده است. بنابراین FBI احتمالا پس از لو رفتن عملیات مجبور شده بخشی از دستگاه‌های خود را تغییر دهد.

گزارش امروز نشان می‌دهد که FBI برای شناسایی مجرمان تا چه اندازه در اجراسازی برنامه‌های خود پیش می‌رود. این سازمان می‌خواست این تصور را به قاچاقچیان مواد مخدر القا کند که گوشی در دستشان ایمن است. ولی Anom از اساس طوری طراحی شده بود که اطلاعات تبهکاران را در اختیار ماموران قانون قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی