ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فراری دیتونا SP3 رونمایی شد؛ ترکیبی ایتالیایی از سنت و مدرنیته

فراری از سومین عضو سری آیکونا (Icona) رونمایی کرد. این عضو جدید دیتونا SP3 نام دارد و همانند دیگر اعضای سری آیکونا، با نیم‌نگاهی به گذشته طراحی و تولید شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

فراری از سومین عضو سری آیکونا (Icona) رونمایی کرد. این عضو جدید دیتونا SP3 نام دارد و همانند دیگر اعضای سری آیکونا، با نیم‌نگاهی به گذشته طراحی و تولید شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم دیتونا SP3 ویژگی‌های خود را از مدل‌هایی مثل 330 P3/4، 350 Can-Am، 512 S و چند مدل دیگر به ارث برده است. موتور 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی با 828 اسب بخار قدرت و صفر تا صد 2.86 ثانیه‌ای از مشخصات اصلی این سوپر اتومبیل جذاب هستند.

در طراحی دیتونا SP3، فراری توجه ویژه‌ای به بحث ایرودینامیک و خنک‌سازی پیشرانه داشته، به همین خاطر در نقاط مختلف بدنه شاهد ورودی‌ها و شکاف‌های متعدد هستیم. بد نیست بدانید این خودرو ایرودینامیک‌ترین مدل ساخت فراری محسوب می‌شود. این عنوان در حالی حاصل شده که دیتونا SP3 فاقد هر گونه قطعه متحرک بیرونی بوده و همه اجزای بدنه آن ثابت هستند.

درهای فراری دیتونا SP3 بصورت پروانه‌ای باز می‌شوند. این درها طوری طراحی شده‌اند که هوا را به سمت رادیاتورهای جانبی هدایت می‌کنند.

شاید نمای عقب دیتونا SP3 را بتوان شاخص‌ترین نمای آن دانست، چرا که بسیار متفاوت از دیگر ساخته‌های فراری است. در این بخش از چند پره افقی استفاده شده، چراغ‌های اصلی هم همانند این پره‌ها ساختاری باریک و سرتاسری داشته و در زیر اسپویلر قرار دارند. تکمیل‌کننده جذابیت این نما دو خروجی اگزوز و دیفیوزر حجیم است که کل عرض خودرو را فرا گرفته است.

در داخل کابین، همه چیز با تمرکز بر راننده طراحی شده و داشبورد فرم ساده‌ای دارد. به گفته فراری صندلی‌های این خودروی هیجان‌انگیز با شاسی یکپارچه شده‌اند، ولی از طریق یک پدال مخصوص قابل تنظیم هستند. این شرکت تاکید دارد به واسطه رابطه کاربری اختصاصی Human-Machine Interface راننده می‌تواند تا 80 درصد از تنظیمات و امکانات دیتونا SP3 را بدون نیاز به برداشتن دست خود از روی فرمان مدیریت کند.

نیروبخش فراری دیتونا SP3 همان موتور 6.5 لیتری V12 است که قبلا در 812 Competizione مورد استفاده قرار گرفته؛ با بازنگری‌های مهندسین فراری، این موتور در دیتونا SP3 برابر با 828 اسب بخار قدرت و 697 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا به قوی‌ترین موتور تاریخ کمپانی بدل شود. جالب اینکه طبق اطلاعات رسمی، میزان آلایندگی این موتور در دیتونا SP3 به میزان قابل توجه 30 درصد کاهش یافته است.

محدوده قرمز موتور فراری دیتونا SP3 از دور 9500 شروع می‌شود!

وظیفه انتقال قدرت در فراری دیتونا SP3 به یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه محول شده است. با تکیه بر این گیربکس و موتور قدرتمند V12 اسب وحشی جدید ایتالیایی‌ها قادر است در عرض فقط 2.86 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. صفر تا 200 کیلومتر هم در زمان 7.4 ثانیه ثبت می‌شود! درباره حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده، اما این فاکتور احتمالا حوالی 330 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

شاسی و بدنه فراری دیتونا SP3 از مواد کامپوزیت، شامل فیبر کربن و کولار، ساخته شده است. این خودرو همچنین روی تایرهای اختصاصی که توسط شرکت معروف پیرلی طراحی شده، حرکت می‌کند. گفته می‌شود تایرهای مذکور هم در سطوح خشک و هم در سطوح خیس و مرطوب عملکرد فوق‌العاده بهینه‌ای دارند.

دیتونا SP3 نخستین خودروی فراری است که از قابلیت Dynamic Enhancer بهره می‌برد. همانطور که قابل حدس است، با اتکا به این قابلیت راننده می‌تواند با اطمینان خاطر بیشتری از حداکثر پتانسیل‌های خودرو بهره‌برداری کرده و آن را راحت‌تر کنترل و مدیریت کند.

در زمان کنونی جزئیاتی درباره قیمت و سقف تولید فراری دیتونا SP3 منتشر نشده، اما مطمئنا این خودرویی است که بیشتر عمر خود را در پارکینگ شمار اندکی از کلکسیونرهای ثروتمند سپری خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی