ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیاتک احتمالا روی تراشه ۵ نانومتری دیمنسیتی ۷۰۰۰ کار کند

در حالی که مدیاتک اخیرا از تراشه پرچمدار دیمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرده، به نظر می‌رسد مشغول توسعه تراشه دیگری به نام دیمنسیتی ۷۰۰۰ است که بجای لیتوگرافی ۴ نانومتری، با معماری ۵ نانومتری به تولید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

در حالی که مدیاتک اخیرا از تراشه پرچمدار دیمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرده، به نظر می‌رسد مشغول توسعه تراشه دیگری به نام دیمنسیتی ۷۰۰۰ است که بجای لیتوگرافی ۴ نانومتری، با معماری ۵ نانومتری به تولید می‌رسد.

تراشه دیمنسیتی ۹۰۰۰ با معماری ۴ نانومتری و جدیدترین هسته‌های ARM می‌خواهد یک رقیب قدرتمند برای تراشه پرچمدار بعدی کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 Gen 1 یا همان اسنپدراگون ۸۹۸ باشد. اما این تنها چیپ جدید مدیاتک نخواهد بود و این کمپانی ظاهرا به دنبال جایگزینی برای تراشه‌های ۶ نانومتری کنونی خود است.

در همین راستا یکی از منابع مطرح بازار به نام «Digital Chat Station» در شبکه اجتماعی چینی ویبو از توسعه تراشه دیمنسیتی ۷۰۰۰ خبر داده که با لیتوگرافی ۵ نانومتری می‌خواهد با اسنپدراگون ۸۸۸ رقابت کند. ظاهرا این چیپ در فاز آزمایشی قرار دارد و جایگزین تراشه‌هایی مانند دیمنسیتی ۱۲۰۰ می‌شود.

اگر چنین شایعه‌ای صحت داشته باشد، مدیاتک می‌خواهد در تمام بخش‌های بازار با کوالکام رقابت کند و البته کوالکام را مجبور به توسعه تراشه‌های جدید کند. اگر مدیاتک تراشه ۵ نانومتری قدرتمند برای محصولات بالارده بازار عرضه کند، کوالکام هم باید به سراغ چیپ‌های ۵ نانومتری برای چنین محصولاتی برود.

به نظر می‌رسد با گذر زمان، قدرت گوشی‌های هوشمند میان‌رده و بالارده افزایش پیدا می‌کند و کاربران می‌توانند با اطمینان بیشتری بجای پرچمدارها، به سراغ آن‌ها بروند. احتمالا سال ۲۰۲۲ شاهد رقابت سنگینی میان شرکت‌های مختلف خواهیم بود.

کوالکام در تاریخ ۹ آذر رویداد Tech Summit 2021 را برگزار می‌کند که انتظار می‌رود در آن شاهد رونمایی از تراشه پرچمدار جدیدش باشیم که از هسته قدرتمند Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد. اکثر پرچمدارهای اندرویدی در سال آینده میلادی با این تراشه از راه می‌رسند، با این حال انتظار می‌رود سهم دیمنسیتی ۹۰۰۰ هم در بین محصولات پرچمدار افزایش یابد و البته مدیاتک با تراشه‌هایی مانند دیمنسیتی ۷۰۰۰ بتواند سهم کوالکام در برخی بازارها را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی