ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زحل
علمی

تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از سیاره زحل ثبت کرد

درخشش حلقه‌های سیاره زحل را ببینید.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب با قدرت مشغول کار است و در اولین تصویر رسمی خود از سیاره زحل نمای جذابی را از ارباب حلقه‌های منظومه شمسی به نمایش گذاشته. حلقه‌های زحل در این تصویر طوری به‌نظر می‌رسند که گویی درحال درخشیدن هستند.

ناسا به‌تازگی تصویر خیره‌کننده‌ای را به اشتراک گذاشته است که توسط تلسکوپ جیمز وب تهیه شده و به‌زیبایی سیاره زحل و حلقه‌های آن را به تصویر کشیده است. این عکس در تاریخ 25 ژوئن از طریق دوربین NIRCam یا دوربین نزدیک به فروسرخ این رصدخانه تهیه شده و بسیاری از علاقه‌مندان را شگفت‌زده کرده است.

ناسا در توضیح این تصویر نوشته: «خود زحل در طول‌موج‌های فروسرخی که توسط این تلسکوپ دیده می‌شوند، فوق‌العاده تاریک به‌نظر می‌رسد، چون گاز متان تقریباً تمام نور دریافتی در اتمسفر این سیاره را جذب می‌کند. ولی حلقه‌های یخی زحل نسبتاً درخشان مانده‌اند و این ظاهر متفاوت را در تصویر [جیمز] وب به نمایش گذاشته‌اند.»

عکس حاضر در خلال 20 ساعت رصد سیاره زحل ثبت شده است. چند روز پیش پیش‌نمایش خامی از این رصدها در وب‌سایت غیررسمی JWST Feed منتشر شد. اما این تصویر جدید با انجام پردازش‌های بیشتر، تفاوت‌های خیلی زیادی با آن تصاویر خام پیدا کرده است.

قمرهای زحل هم در تصویر جیمز وب پیدا هستند

هرچند که حلقه‌های زحل ستاره اصلی این تصویرند، اما با کمی دقت می‌توانیم قمرهای «انسلادوس»، «تتیس» و «دیونه» را هم ببینیم. این‌ قمرها تنها سه مورد از 145 قمر شناخته‌شده برای این سیاره به‌حساب می‌آیند.

همین چند ماه پیش بود که محققان از کشف 62 قمر جدید در اطراف زحل خبر دادند. حالا ناسا در پست مربوط به این تصویر جدید درباره این قمرها نوشته است: «هر قمر جدیدی که پیدا شود، به دانشمندان کمک می‌کند تا تصویر کامل‌تری را از وضعیت فعلی منظومه شمسی و گذشته آن به‌دست بیاورند.»

از این میان، انسلادوس یکی از جذاب‌ترین قمرهای زحل برای اخترشناسان است؛ چون احتمال دارد که آب مایع در زیر یخ‌های آن وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی