ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین اپلیکیشن های موبایل ایرانی سال 95 به انتخاب دیجیاتو

بالاخره بعد از گذشت ماه هایی پر فراز و نشیب و مملو از اتفاقات گوناگون، سال 95 هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم. ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۰

بالاخره بعد از گذشت ماه هایی پر فراز و نشیب و مملو از اتفاقات گوناگون، سال 95 هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم.

مرسوم است که هر رسانه و نشریه معتبری در واپسین روزهای هر سال فهرستی از محصولات ممتاز، اثرگذار و شایسته تقدیری که طی سال به دست مردم رسیده منتشر می کند؛ از بازی های ویدیویی و فیلم و سریال گرفته تا اپلیکیشن های موبایل، موضوعی که محور اصلی همین مطلبی است که حالا مشغول خواندنش هستید.

همانطور که در سطرهای پایانی مطلب برترین اپلیکیشن ها و بازی های موبایل سال 2016 به انتخاب دیجیاتو به شما وعده دادیم، حالا زمان آن رسیده که عملکرد اپلیکیشن های ایرانی را در سال 95 بسنجیم و بهترین و شایسته ترین آن ها را در دسته های مختلف برگزینیم.

ما اعضای تیم اپلیکیشن دیجیاتو برای توسعه دهندگان ایرانی و ساخته های خوب شان ارزش فراوانی قائلیم، و همواره با معرفی و بررسی این محصولات کوشیده ایم تا در حد توان خود آن ها را به مردم کشورمان بشناسانیم و از روند رو به رشد اپلیکیشن سازی در میهن عزیزمان حمایت کنیم.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم که برای نخستین بار در دیجیاتو، در جشنواره ای کوچک از بهترین اپلیکیشن های سال 95 تقدیر به عمل آورده و این روند را به طور سالیانه ادامه دهیم. به رسم بسیاری از وبسایت های پرطرفدار دنیا، تصمیم گرفتیم که انتخاب برترین ها را در دسته های موضوعی مختلف انجام دهیم تا چیزی را از قلم ننداخته و بتوانیم پوشش همه جانبه ای از اپلیکیشن های ایرانی داشته باشیم.

توجه کنید که معیار انتخاب اپلیکیشن هایی که در ادامه می بینید صرفا انتشارشان در سال 95 نبوده، چرا که اپلیکیشن ها بر خلاف بازی ها به طور مداوم به روز رسانی می شوند و ممکن است اضافه شدن قابلیت های جدید و اعمال تغییرات در آن ها برای سال هایی طولانی ادامه دار باشد.

بنابراین در کنار انتخاب و تقدیر از بهترین های تازه وارد، به روز رسانی و عملکرد در طول سال اپ های قدیمی تر را هم معیار انتخاب مان قرار دادیم. با این اوصاف، فکر می کنیم دیگر وقت آن رسیده که به انتخاب هایمان بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که تا پایان مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ابزار کاربردی

انتخاب دیجیاتو: کیبورد هوشمند همه کاره

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

به فهرست پر و پیمان کیبوردهای اندرویدی نگاهی بیندازید: جی بورد، سویفت کی، کیکا، گو کیبورد، تاچ پل؛ همگی برای تایپ فارسی عملکردی عالی به نمایش می گذارند و برای تنظیمات شخصی سازی هیچ کم و کسری ندارند. سوال اینجاست که با وجود این گزینه های قدرتمند و مشهور در سطح دنیا،‌ آیا مجالی هم برای عرض اندام کیبوردهای ایرانی باقی می ماند؟

بله، «کیبورد هوشمند همه کاره» با رسیدن به آمار شگفت انگیز 1 میلیون دانلود در کافه بازار و استقبالی که ایرانی ها از آن به عمل آوردند، به همه ثابت کرد که هنوز بازار کیبوردهای فارسی به طور کامل اشباع نشده و نمونه های ساخت داخل هم می توانند کیفیتی در حد کیبوردهای خارجی داشته باشند.

بدون شک این امکانات خوب کیبورد هوشمند همه کاره بودند که توانستند توجه کاربر ایرانی را به خود جلب کنند. تعویض تم، نوشتار صوتی، کلیپ بورد نامحدود، تغییر فونت، تعیین جملات آماده و نوشتن حروف فانتزی (که این روزها در نوشته های کانال های تلگرام خیلی رایج شده) فقط بخشی از امکاناتی بودند که برای نخستین بار در یک کیبورد ایرانی شاهدش بودیم.

تیم دیما با عرضه این کیبورد قدم به حوزه ای گذاشت که کمتر توسعه دهنده ایرانی حاضر به سرمایه گذاری روی آن بود، و مزد این ریسک را هم با استقبال خوب مردم و منتقدین گرفت. به همین خاطر آن را شایسته عنوان بهترین ابزار کاربردی ایرانی در سال 95 می دانیم. البته جا دارد که از تسکوک بابت ارائه شیوه نوینی برای برنامه ریزی، جعبه ابزار بابت به روز رسانی های خوب و مستمر و استادیار برای این که زحمت کاغذبازی ها را از دوش معلمان و اساتید برداشت تقدیر ویژه ای به عمل بیاوریم.

امور مالی

انتخاب دیجیاتو: سیم پی

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

چرا سیم پی؟ جوابش بسیار ساده است. سیم پی بستری فراهم کرده که پرداخت قبوض، خرید شارژ سیم کارت، خرید بسته اینترنت، خرید بیمه، رزرو بلیت (قطار، هواپیما، اتوبوس، تئاتر، کنسرت، سینما)، خرید گیفت کارت و کارت های هوشمند را از یک محل انجام بدهید. بهتر بگوییم، سیم پی وظایف چهار-پنج اپلیکیشن را به تنهایی به دوش می کشد تا با نصب آن هم در وقت تان صرفه جویی کرده باشید و هم در حافظه موبایل.

شاید نمونه های مشابه سیم پی در اندروید فراوان باشند، اما در برهوت اپلیکیشن های ایرانی iOS کمتر محصولی پیدا می کنید که بتواند از پس کارهایی که سیم پی برایتان انجام می دهد بر بیاید. البته رقیب پیش کسوت سیم پی یعنی آپ هم شرایط تقریبا مشابهی داشته و شکی نیست که یکی از بهترین اپلیکیشن های امور مالی این روزهاست، اما گستردگی و پوشش وسیع خدمات برگ برنده ای است که سیم پی در اختیار دارد.

سال 95 عرصه ظهور اپ های خوب دیگری هم در زمینه امور مالی بود. شارژمان مدیران ساختمان ها را از شر چسباندن اطلاعیه به بورد و گرفتن پول نقد از ساکنین خلاص کرد، چک یار اوراش برای مدیریت چک بسیار عالی ظاهر شد و با همتا روش خوبی پیش پایمان گذاشت که با ارسال قبض به شماره تلفن افراد طلب هایمان را راحت تر وصول کنیم. با این حال از نظر ما هیچ اپلیکیشنی در سال 95 به اندازه سیم پی در تسهیل امور مالی مردم کارآمد و مفید نبود.

آب و هوا

انتخاب دیجیاتو: WeatherWiz

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

WeatherWiz از نظر تئوری یک محصول صد در صد ایرانی نیست، چرا که استودیوی سازنده اش در مونترال کانادا قرار دارد و احتمالا بخش زیادی از برنامه نویسی های آن توسط غیر ایرانی ها انجام شده. با این حال موسس استودیوی 6th Solution یکی از برنامه نویسان با استعداد ایرانیست، و اگر خاطرتان باشد نسخه ویژه ای از این اپلیکیشن در کافه بازار منتشر شد که به بررسی آن پرداختیم.

WeatherWiz در حال حاضر به دلایلی نامعلوم از کافه بازار حذف شده، ولی همچنان از گوگل پلی می توانید دانلودش کنید و از محیط زیبای گرافیکی و امکانات خوبش لذت ببرید. ویجت های انیمیشینی فوق العاده چشم نواز، نمایش حرکت ابرها و نوسانات دمایی روی نقشه های زنده، پوش نوتیفیکیشن های دقیق و اطلاعات ریز و تخصصی هواشناسی مهم ترین دلایلی هستند که WeatherWiz را به عنوان بهترین اپ این حوزه انتخاب می کنیم.

هواشناس و پیش بین هم از اپلیکیشن های با سابقه ایرانی هستند که مطمئنا لیاقت حضور در فهرست برترین های امسال را دارند.

آموزشی

انتخاب دیجیاتو: مکتب خونه

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

از سازندگان کاسکو برای آنکه کلاس های زبان را به موبایل هایمان آوردند، و از نیمکت و همکلاسی به خاطر این که ناجی دبیرستانی ها در ایام طاقت فرسای امتحانات شدند تشکر می کنیم، اما برگزیده ما در حوزه اپلیکیشن های آموزشی بدون شک اپلیکیشنی نیست جز مکتب خونه.

مکتب خونه آرشیو ویدیویی قدرتمندی از برترین کلاس های مطرح ترین دانشگاه های کشور را گردآوری کرد تا همه بتوانند دانشجو باشند، حتی کسانی که دیپلم شان را هم با مشقت گرفته اند. با مشاهده ویدیوهای مکتب خونه می توانستید حضوری مجازی در کلاس های دانشگاه تهران، شریف و امیر کبیر داشته باشید و از گفته های اساتید برای ارتقای سطح علمی تان استفاده کنید.

آموزش الکترونیکی و از راه دور مدتی است که در کشورمان به نحو جدی تری دنبال می شود و شکی نیست که محصولاتی همچون مکتب خونه می توانند نقش بسیار مهمی در ترویج این شیوه آموزشی داشته باشند. البته این را هم بگوییم که آرشیو مکتب خونه تا رسیدن به تکامل و پوشش تمام رشته های دانشگاهی راه درازی در پیش دارد که امیدواریم در سال 96 به این هدف دست پیدا کند.

پزشکی

انتخاب دیجیاتو: دکتر ساینا

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

اعتراف می کنیم که استقبال پر شور ایرانی ها از مطلب معرفی دکتر ساینا به شدت غافلگیرمان کرد؛ اپلیکیشنی که روح تازه ای به بازار راکد اپلیکیشن های پزشکی دمید و پتانسیل بسیار بالای این حوزه برای سرمایه گذاری و توسعه اپ های بیشتر را برایمان آشکار کرد.

با دکتر ساینا می توانید عوارض داروهای مصرفی تان را بدانید، به علل و مکانیزم عمل بیماری ها پی ببرید و پیش از مراجعه به پزشک تحلیل ساده ای از نتایج آزمایشات داشته باشید. تمام این ها به کنار، اپلیکیشن اجازه جستجوی پزشکان اطراف و رزرو آنلاین وقت را هم به شما می دهد.

تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا بتوانیم دکتر ساینا را به عنوان بهترین اپلیکیشن حوزه پزشکی و سلامت ایرانی انتخاب کنیم. البته عملکرد تله طب برای ارائه مشاوره های آنلاین و دکترین برای ایجاد یک بانک آنلاین از اطلاعات پزشکان کشور را هم تحسین می کنیم.

پیام رسان

انتخاب دیجیاتو: موبوگرام

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

امسال در حوزه پیام رسان های ایرانی اتفاقات بسیار خوبی افتاد؛ اولین پیام رسان رمزنگاری شده ایرانی به نام « آی گپ» متولد شد و «پیام رسان گپ» با قابلیت هایی مثل همگام سازی در پلتفرم های مختلف و دسترسی به نسخه تحت وب ثابت کرد که ساخته های متخصصین داخلی هم می توانند با پیام رسان های مطرح رقابت کنند.

اما علیرغم امکانات بسیار خوب این دو محصول، همچنان سایه تلگرام نه فقط روی پیام رسان های ایرانی بلکه روی غول هایی مثل فیسبوک مسنجر و واتس اپ هم سنگینی می کند. حقیقت ماجرا این است که ایرانی ها به دلایل مختلفی که جای ذکرشان در این مطلب نیست، تلگرام را به عنوان پیام رسان محبوب خود انتخاب کرده اند و تا وقتی که مشکلی برایش پیش نیامده به هیچ عنوان حاضر به ترک آن نیستند.

این مسئله در کنار متن باز بودن API تلگرام باعث شده که در کنار استفاده از اپ اصلی، استفاده از تلگرام های مود شده هم میان مردم رونق بگیرد و بعضی از آن ها به موفقیت های بزرگی برسند. موبوگرام بدون شک بهترین تلگرام مود شده ای است که تا حالا منتشر شده، اپلیکیشنی که علیرغم قیمت بالای 5000 تومانی بیش از 500 هزار بار از کافه بازار خریداری و دانلود گشته و خدا می داند که چند هزار نفر بدون پرداخت هزینه آن را دانلود کرده و از آن استفاده می کنند.

دسته بندی عالی محتوا، دانلود منیجر، حالت روح، جستجوی افراد با نام کاربری و فوروارد پیشرفته فقط بخشی از قابلیت های موبوگرام هستند تا بتوانید تسلط بیشتری بر ارتباطات خود در تلگرام داشته باشید و از مهم ترین اپلیکیشن پیام رسان خود با لذت بیشتری استفاده کنید.

حمل و نقل

انتخاب دیجیاتو: اسنپ

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

بیایید مروری داشته باشیم بر اتفاقاتی که در طول سال برای سرویس اسنپ افتاد: رانندگان تاکسی و آژانس نسبت به فعالیت آن تجمع اعتراضی برپا کردند، دستور پلمب آن توسط دولت صادر شد (که البته به شکلی عجیب آن را تکذیب کردند)، اپلیکیشن Waze که مهم ترین ابزار مسیریابی رانندگانش بود فیلتر گشت و هر کس که به نحوی از فعالیتش متضرر شده بود از هیچ کاری برای متوقف کردن آن دریغ نکرد.

تمام این اتفاقات بد، سنگ اندازی ها و دردسرها نشانه یک چیز بیشتر نبودند: موفقیت بی چون و چرای اسنپ.

البته هیچ کدام از این اتفاقات تأثیر چندانی بر محبوبیت اسنپ نگذاشتند و شاید بالعکس انگیزه گردانندگانش برای ارتقای خدمت رسانی را بیشتر هم کردند. اسنپ در سال 95 فعالیت خود را به کرج هم گسترش داد و اپلیکیشن خود را مجهزتر از همیشه کرد، اما شاید مهم ترین و ارزشمندترین دستاورد امسال اسنپ این بود که بالاخره تاکسیرانی و سیستم سنتی و ناکارآمدش را «مجبور» کرد که به حوزه رقابت عادلانه قدم بگذارد. چه دلیلی از این بهتر برای اینکه اسنپ را بهترین اپ ایرانی سال 95 در حوزه حمل و نقل بدانیم؟

البته در کنار اسنپ جای دارد که از تپ سی هم یادی کنیم، که نه به اندازه اسنپ اما به میزان قابل قبولی در رفع مشکلات حمل و نقل پایتخت نشینان مفید ظاهر شد و خیلی ها از خدمات آن برای جابجایی در تهران و کرج استفاده کردند. همچنین الو پیک به یافتن پیک موتوری برای تهرانی ها کمک کرد، و می بریم یکی از پایه گذاران خوب سرویس های سفر اشتراکی در ایران شد؛ خدماتی که چند سالی است برای غربی ها به راه خوبی جهت کاهش معضل ترافیک و آلودگی تبدیل شده است.

خبری

انتخاب دیجیاتو: آخرین خبر

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

کانال تلگرام آخرین خبر با داشتن بیش از 1 میلیون نفر عضو، جزو پربازدیدترین کانال های تلگرام ایرانیست. اما علت چه بوده؟ پوشش خبری کامل و سریع که بر خلاف بسیاری از خبرگزاری ها جهت گیری های سیاسی کمتر در آن دخیل هستند.

اپلیکیشن آخرین خبر در واقع همان کانال تلگرام است که البته خدماتش را با جزئیاتی بیشتر و در محیطی دل نشین تر ارائه می کند. رصد بیش از 600 منبع خبری، ذخیره و مطالعه آفلاین اخبار، برگزاری نظرسنجی های مردمی و عملکرد هم تراز اپ های iOS و اندروید فقط بخشی از دلایلی هستند که آن را به عنوان برترین اپ خبر سال 95 انتخاب می کنیم.

اپلیکیشن های دیگری مثل خبر فوری یا چه خبر؟ هم عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند، اما هیچ کدام از منظر سرعت پوشش و تنوع اخبار به گرد پای آخرین خبر نمی رسیدند.

خرید

انتخاب دیجیاتو: دیجی کالا

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

انتخاب بهترین از میان اپلیکیشن های حوزه خرید ابدا انتخاب راحتی نبود. دیوار، آلونک، زودفود، ترب و دیجی کالا همگی در حوزه فعالیت خود عالی هستند و خدمات با کیفیتی ارائه می کنند.

ترب در بازار بی ثبات فروشگاه های اینترنتی ابزار مفیدی بود برای آن که مردم برای خرید، قدرت مقایسه و تصمیم گیری بهتری داشته باشند. آلونک بسیاری از تهرانی ها را خانه دار کرد، زودفود امکان سفارش آنلاین غذا را به سراسر ایران گسترش داد و دیوار بهترین محلی بود که می توانستید اجناس دست دوم تان را به فروش بگذارید.

اما از میان تمامی این سرویس ها، این دیجی کالا بود که عملکرد منظم تر و با ثبات تری را به نمایش گذاشت. اگر از منظر فنی به آن نگاه کنیم، اپلیکیشن دیجی کالا نمونه مینیاتوری فوق العاده خوش ساختی از وبسایت بزرگش محسوب می شود که همان امکانات را در نمایشگرهایی کوچک تر به مشتریان خود ارائه می کند.

نمودار قیمت، مقایسه محصول، نقد و بررسی تخصصی، جستجوی فیلتردار بسیار دقیق و پرداخت آسان با موبایل فقط بخشی از دلایلی هستند که بتوانیم دیجی کالا را یک الگوی استاندارد برای طراحی اپلیکیشن های خرید قلمداد کنیم. اما بالاتر در مورد ثبات عملکرد دیجی کالا صحبت کردیم.

درست است که ارسال سفارشات دیجی کالا گاهی با تأخیر صورت می گیرد، اما یکی از قدرتمندترین تیم های پشتیبانی کشور را در اختیار دارد و اولین سرویس فروش اینترنتی است که تقریبا تمام ایرانی ها نسبت به عملکردش «اعتماد»‌ دارند. ضمنا هیچ گاه فروش های ویژه زمستان امسال را از خاطر نمی بریم که دیجی کالا بدون مشکل به ارائه خدماتش پرداخت و سرورهای سایت های پرمدعای رقیب در پنج دقیقه نخست آغاز فروش به شکل مضحکی داون شدند!

دیجی کالا از زمان آغاز به کارش تا کنون همیشه به خاطر عملکردی با ثبات مورد تحسین مردم و منتقدین بوده، و مطمئنا می دانید که در جشنواره وب و موبایل امسال هم به عنوان اپلیکیشن برگزیده مردم و داوران در حوزه خرید انتخاب شد. بنابراین با احترام به کلیه نامزدهای این دسته بندی، انتخاب ما در حوزه خرید اپلیکیشن دیجی کالا خواهد بود.

سفر و مکان یابی

انتخاب دیجیاتو: دانرو

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

دانرو مثال بارزی است از این که یک برندینگ مجدد اصولی، تا چه حد می تواند برای صاحبان کسب و کارها پر سود و موفقیت آمیز باشد. این اپلیکیشن که قبلا «آی برتر» نام داشت، امسال دچار تغییر و تحولاتی اساسی شد و به خوبی از آن رابط کاربری بد ترکیب و ناپخته قدیمی فاصله گرفت، آرشیو مکان های ثبت شده روی نقشه اش را به میزان زیادی گسترش داد، تعامل با اسنپ و زودفود را به امکاناتش افزود و به لطف پایگاه اطلاعاتی قدرتمند پیک برتر به مهم ترین وسیله یافتن کسب و کارها در تمام شهرهای ایران بدل گشت.

همگردی تقریبا همان خدمات دانرو را در حوزه گردشگری ارائه کرد و فرصتی در اختیارمان قرار داد که ایران عزیزمان را بهتر بشناسیم. کی کجاس و لوکز هم نمونه های کوچک تر دانرو محسوب می شوند که با گسترش امکانات و رفع نقایص خود می توانند در آینده به رقیب جدی تری برای دانرو تبدیل شوند.

سلامت و تناسب اندام

انتخاب دیجیاتو: مانکن

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

دریافت پنج ستاره کامل در کافه بازار، شکی باقی نمی گذارد که مانکن تا این لحظه موفق ترین اپلیکیشن ایرانی در حوزه سلامت و تناسب اندام بوده. با الگوبرداری درست از محصولات موفق Runtastic و اپلیکیشن های کالری شمار، مانکن در سال 95 خیلی ها را برای آب کردن چربی هایشان کمک کرد، و بسیاری از افراد لاغر اندام را به وزن ایده آل شان رساند.

اگر از رابط کاربری حرفه ای و جذاب مانکن (که باعث شده تا اپلیکیشن های مشابه در برابرش زشت به نظر برسند!) فاکتور بگیریم، امکانات اپلیکیشن هم بسیار بیشتر از هر محصول ایرانی دیگری در حوزه سلامت و تندرستی بود.

کالری شمار، گام شمار، محاسبات شاخص های مختلف بدن و صد البته مقالات آموزشی به روز و مفید دلایلی هستند که مانکن را نمونه ممتازی از اپلیکیشن های سلامت و تناسب اندام ایرانی قلمداد کنیم. البته همچنان منتظر ارائه نسخه iOS اپلیکیشن هستیم تا کاربران بیشتری بتوانند از امکانات خوبش بهره مند شوند.

شبکه های اجتماعی

انتخاب دیجیاتو: اوستا

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

امسال شاهد ظهور تعداد قابل توجهی شبکه اجتماعی ایرانی بودیم که متأسفانه بخش اعظم آن ها فقط یک کپی ناقص و بی کیفیت از نمونه های موفق بین المللی بودند. نکته ای که اوضاع را بدتر می کرد غرور کاذب و یک دندگی توسعه دهندگان این اپلیکیشن ها بود که ظاهرا تحمل انتقاد سازنده را نداشتند و درخواست های کاربران را با بی توجهی پشت گوش می انداختند!

اما در این بین شبکه های اجتماعی بسیار خوبی هم بودند که با احترام به نظر و شعور مخاطبین، روز به روز سطح کیفی خود را ارتقاء داده و به موفقیت هایی هم رسیدند. نزدیکا امسال به روز رسانی های بسیار خوبی داشت، و همسا به همه منتقدان شبکه های اجتماعی ثابت کرد که فعالیت در این جوامع مجازی تا چه حد می تواند برای افراد سودمند و راه گشا باشد.

اوستا اما متفاوت تر از دیگران ظاهر شد. هدف از ساخت این شبکه اجتماعی ایجاد محیطی برای دوست یابی، تخلیه عقده ها با اشتراک گذاری سلفی های آن چنانی و نوشتن جملات سوزناک عاشقانه نبود؛ اوستا هدف بسیار مفید تری را دنبال می کرد و آن هم چیزی نبود جز ایجاد محیطی برای نقد و بررسی محصولات (کالاها و آثار فرهنگی)، کسب و کارها، مکان ها و رویداد های مختلفی که هر روز با آن ها سر و کار داریم.

با فعالیت در اوستا نه تنها وقت تان را بابت کارهای بیهود تلف نمی کنید، بلکه با بررسی و انتقاد از محصولات مختلف مردم را برای استفاده از آن ها راهنمایی کرده و از پیشنهادات آن ها بهره مند می شوید. ضمنا شاید در این مسیر دوستان خوبی هم برای خود پیدا کردید. ایده خلاقانه و استفاده درست از پتانسیل جوامع مجازی دلایلی هستند که اوستا را به عنوان شبکه اجتماعی برتر سال 95 انتخاب می کنیم.

کتاب ها و مراجع

انتخاب دیجیاتو: فیدیبو

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

بزرگترین فروشگاه کتاب الکترونیکی ایرانی امسال با تحول اساسی رابط کاربری و ارائه نرم افزار دسکتاپ عملکرد به مراتب بهتری از سایر رقبای خود به نمایش گذاشت. فیدیبو با بیش از 250 ناشر معتبر قرارداد رسمی دارد و آثار آن ها را به طور قانونی به فروش می رساند.

همگام سازی در فضای ابری، تنظیمات کامل برای راحتی مطالعه و مهم تر از همه امکان مطالعه گروهی (گفتگو درباره کتاب ها در لابه لای صفحات) قابلیت هایی هستند که فیدیبو را در میان کتاب خوان های ایرانی به محصول شاخص و ممتازی تبدیل کرده اند.

البته تیم فیدیبو باید ورود رقبای تازه نفسی مثل کتابراه به حوزه فروش کتاب را یک زنگ خطر بداند، و تلاشش بر این باشد که با حفظ کیفیت فعلی جایگاه خوبش در این حوزه را آسان از دست ندهد.

جا دارد که در حوزه کتاب ها و مراجع از «کمیک باز» بابت ترجمه های دقیق کمیک های مشهور دنیا و «حافظ نامه» بابت آنکه لذت حافظ خوانی در موبایل را برایمان دو چندان کرد هم تقدیر ویژه ای به عمل بیاوریم.

کسب و کار

انتخاب دیجیاتو: ای استخدام

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

در دورانی که فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری شغل ندارند و برای تأمین هزینه های زندگی مجبورند که به هر کاری روی بیاورند، وجود اپلیکیشنی مثل ای استخدام واقعا یک نعمت است.

در ای استخدام می توانید آگهی های مراکز دولتی و خصوصی جهت استخدام را زیر و رو کنید، و جستجویتان را بر اساس فیلترهای گوناگون انجام بدهید: این که محل کار چقدر به خانه تان نزدیک باشد و کاری در شأن معلومات و سوادتان پیدا کنید.

ای استخدام حتی می تواند آگهی ها را بسته به رشته دانشگاهی شما جستجو کند تا راحت تر به شغل ایده آل تان برسید. اعلام زمان برگزاری آزمون های استخدامی مراکز دولتی هم قابلیت خوب دیگری در ای استخدام بود که باعث شد آن را در فهرست برترین های امسال مان بگنجانیم.

بانک اطلاعات مشاغل برترین ها هم وسیله خوبی برای پایتخت نشین های جویای کار به حساب می آید، اما محدود بودن اطلاعاتش به تهران باعث شده که بر خلاف ای استخدام برای تمام ایرانی ها کاربرد نداشته باشد.

مذهبی

انتخاب دیجیاتو: قلم هوشمند قرآن (همراه)

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

مذهب و اعتقادات جز مهمی از زندگی ما ایرانی هاست، بنابراین عجیب نیست که در حال حاضر یکی از فعال ترین کشورهای دنیا در حوزه ساخت نرم افزارهای مذهبی هستیم. خوشبختانه بخش اعظم این محصولات کیفیت ساخت بالایی دارند و بعضی نمونه ها به موفقیت هایی در سطح بین المللی هم رسیده اند.

اما در سال 95 شاهد انتشار یکی از خوش ساخت ترین و کامل ترین اپلیکیشن های قرائت قرآن بودیم. قلم هوشمند قرآن (همراه) تنها قرآن اندرویدی است که امکان قرائت کلمه به کلمه کلام خدا به کمک لمس را برای کاربر فراهم کرده، و با تنظیمات خوبش برای پخش آیات نه تنها برای افراد معمولی بلکه برای حافظان این کتاب آسمانی هم کاربرد دارد.

جستجوگر پیشرفته و سریع، حجم مناسب و رابط کاربری ساده و کاربرپسند دلایل دیگری بودند که این اپلیکیشن را به عنوان بهترین محصول مذهبی ایرانی در سال 95 انتخاب می کنیم. البته عملکرد قرآن صوتی بیان و اپلیکیشن تکیه به خاطر گردآوری آرشیوی جامع از مداحی و سخنرانی های مذهبی هم شایسته تقدیر است.

ورزشی

انتخاب دیجیاتو: فوتبالی

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

فوتبالی هم در نقش مرجع خبری آخرین تحولات فوتبال عالی عمل کرد و هم برای کری خوانی طرفداران تیم ها و تخلیه هیجانات بعد از مسابقات محیط مناسبی بود. نکته دیگری که کاربران را به ماندن و فعالیت در اپلیکیشن تشویق می کرد، کسب امتیاز و شرکت در قرعه کشی های ماهانه بود؛ اقدامی هوشمندانه از تیم آدران که به برگ برنده آن ها نیز در میان رقبا تبدیل شد.

فوتبالی هر چه یک طرفدار فوتبال لازم دارد را به او ارائه می کند، از پوشش نتایج زنده گرفته تا زمان بندی پخش تلویزیونی، آمار و ارقام تمام بازی های داخلی و خارجی و اخبار و حواشی تا دیگر به منبع دیگری محتاج نباشد. نکته جالب اپلیکیشن نمایش اخبار و نتایج تیم ها به شیوه الگوریتمی است، بدین شکل که خبرهای مرتبط به تیم های مورد علاقه تان را بالاتر از سایر تیم ها به نمایش می گذارد.

نامزدهای دیگر اپلیکیشن های ورزشی اگر چه عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشتند، اما کار با هیچ کدام در سال 95 به اندازه فوتبالی لذت بخش نبود.

ویدیو و رسانه

انتخاب دیجیاتو: آنونس

اپلیکیشن های دیگری که شایسته حضور در فهرست بهترین ها هستند:

حالا که شهاب حسینی برنده جایزه نخل طلای کن شده و اصغر فرهادی دومین اسکار ارزشمند را برای سینمای کشورمان به ارمغان آورده، یقینا نیاز به داشتن رسانه ای فعال و به روز در حوزه سینمای ایران و جهان بیشتر از گذشته احساس می شود.

آنونس به عنوان نمونه ایرانیزه IMDB موفق شد که تا حد زیادی خلاء وجود چنین رسانه ای را بپوشاند. آنونس چه در پوشش اخبار سینمای داخلی (از جمله جشنواره فیلم فجر) و چه در پرداخت به رویدادهای هالیوود عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت، و عاشقان فیلم و سینما هم استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آوردند.

منظوم هم اتفاق خوبی در حوزه اپلیکیشن های ویدیو و رسانه بود که البته تمرکز خود را صرفا روی سینما و تلویزیون ایران گذاشت، بنابراین عجیب نیست که مثل آنونس با استقبال پرشوری مواجه نشد.

جا دارد از پیشرفت قابل توجه آپارات فیلیمو هم یادی کنیم که با توجه به محدودیت های خاص ایران، آرشیو قابل قبول و نسبتا جذابی از فیلم و انیمیشن برای مخاطبینش مهیا کرده. لحظه نگار هم به عنوان نمونه ایرانی پریسکوپ اگر چه در اوایل عرضه با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود، اما طی سال 95 هرگز دست از انتشار آپدیت نکشید تا بتواند وضعیت سرورهایش را به حد مطلوب برساند، اقدامی که جای تحسین فراوان دارد.


سخن پایانی: به عقیده ما سال 95 با تمام اتفاقات ناگوارش سال بسیار خوب و پرثمری برای اپلیکیشن های ایرانی بود. اگر چه اتفاقاتی مثل حذف محصولات ایرانی از اپ استور و دردسرهایی که برای اسنپ و تپسی به وجود آمد کام همه مان را تلخ کرد، اما امسال دستاوردهایی مثل اولین اپلیکیشن استریم زنده ویدیو، رونمایی از پیام رسان های رمزنگاری شده، شکوفایی سرویس های خرید اینترنتی و مهم تر از همه جدی تر شدن رقابت میان سرویس های تاکسی یاب آنلاین را داشتیم؛ اتفاقات خوبی که در نهایت همگی به سود مردم تمام خواهند شد.

اما در انتها بد نیست کمی هم از آمار و ارقام دیجیاتو در پوشش اپ های ایرانی برایتان بگوییم. در سال 95 افتخار معرفی و بررسی بیش از 190 اپ و بازی وطنی را داشتیم، محصولاتی که معتقدیم خیلی از آن ها چیزی از نمونه مشابه خارجی خود کم ندارند و عمدتا در برطرف کردن نیازهای کاربر ایرانی موفق بوده و مورد رضایت شان واقع شده اند.

بنابراین همان گونه که همیشه به محصولات ایرانی توجه ویژه ای داشته ایم، سال آینده هم نهایت تلاش مان را به کار خواهیم بست تا پوشش گسترده تری از اپلیکیشن های ساخته متخصصین داخلی داشته باشیم.

در نهایت ضمن عرض خسته نباشید و آرزوی موفقیت روز افزون برای توسعه دهندگان ایرانی، از شما کاربران دیجیاتو دعوت می کنیم که نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mehdy_bdb
    mehdy_bdb | ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

    اپلیکیشن آخرین خبر نباید اینجا میبود
    کامنتها و لایکها را هرجور که خودشون خواستن مدیریت میکنن

  • محسن برجی
    محسن برجی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    نقد و بررسی جامع و کاملی بود.

  • hojat72elect
    hojat72elect | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    تصمیم جدید تیم کافه بازار برای گرفتن مبالغ اضافه تر از توسعه‌دهندگان ، علاوه بر اینکه به ضرر اپلیکیشن های ایرانیه، بین تمام مارکت های ایرانی و خارجی بی سابقه است ? ، به جای این کار باید برنامه های بی کیفیت رو از مارکت شون حذف کنند. لطفا در این مورد یک مطلب تهیه کنید.ممنون.?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی