ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگنده کوثر
تکنولوژی

توضیح وزیر دفاع درباره شباهت کوثر و F5: تمام هواپیماهای جنگی شبیه هم هستند

چند روز پیش بود که وزارت دفاع از هواپیماهای جنگی کاملا ایرانی موسوم به جنگنده کوثر رونمایی کرد که در فضای مجازی و با انتقاداتی نسبت به طراحی آن روبرو شد. بسیاری از کاربران معتقد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

چند روز پیش بود که وزارت دفاع از هواپیماهای جنگی کاملا ایرانی موسوم به جنگنده کوثر رونمایی کرد که در فضای مجازی و با انتقاداتی نسبت به طراحی آن روبرو شد. بسیاری از کاربران معتقد بودند که جنگنده هوایی کوثر شباهت بسیار زیادی به هواپیمای جنگی F5 دارد.

«امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بعد از چند روز از گذشت این انتقادات اظهار کرده که تمام هواپیماهای جنگی دنیا شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و ممکن است هر هواپیمایی به یک هواپیمای دیگر شبیه باشد.

جنگنده کوثر

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مصاحبه‌ای با سایت جمارات ضمن تأکید بر تماما ایرانی بودن جنگنده کوثر گفت:

«قطعا در این پروژه ما به هواپیماهای موجود نگاه و از آنها استفاده کرده ایم ولی آنچه که وجود دارد تماما ساخت داخل و جزو فناوری های روز دنیا است. هنگامی که ما از موشک حرف زدیم مدت ها انکار کردند؛ بعد از اینکه بحث موشک تثبیت شد روی دقت موشک ها صحبت کردیم؛ اما این موضوع را هم مدت ها انکار کردند. ولی امروز همه به این قدرت اذعان دارند و اتفاقا کسانی که فریادشان بلند است که باید قدرت موشکی ایران را محدود کرد، همان کسانی هستند که روزی آن را انکار می کردند.»

جنگنده کوثر
نمایی از دخل کابین این هواپیما

حاتمی در ادامه به شباهت‌های رنگ بدنه این هواپیما با دیگر مدل‌ها پرداخت و گفت: «آن رنگ، رنگ سازمانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. البته در دوره تست ها رنگ هواپیما متفاوت بود ولی هنگامی که به تست های نهایی رسید با رنگ سازمانی نیروی هوایی ارتش آماده شد.»

جنگنده کوثر

وزیر دفاع همچنین درباره نقطه‌ای رنگ و رو رفته در بدنه هواپیما که در فضای مجازی باعث ایجاد شبهه‌هایی برای کاربران شده بود صحبت کرد و آن نقطه به خصوص را متعلق به نقطه تلاقی فلز و فایبرگلاس عنوان کرد.

بنا به گفته وی جنگنده کوثر از دو دستگاه پیشرانه‌ی بومی‌شده به نام «اوج» نیرو می‌گیرد که نمونه داخلی موتور جنرال الکتریک J-85 همراه با پس‌سوز است و موتور این جنگنده توانایی به پرواز درآوردن یک جنگنده تا سقف ۱۰ تن را خواهد داشت و از قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ پوند رانش برخوردار است.

جنگنده کوثر

با این حال انتقادات نسبت به این هواپیما و نحوه ساخت آن هنوز از منظر برخی کارشناسان و کهنه خلبانان در فضای مجازی ادامه دارد و خبرگزاری تسنیم هم در متن خبری خود، کوثر را نوعی ارتقا یافته از هواپیمای F5 معرفی کرده است: «آنچه امروز درمورد جنگنده کوثر رخ داده، همین است و متخصصان کشورمان توانسته‌اند جنگنده اف ۵ آمریکا را اساساً تبدیل به یک جنگنده مدرن‌تر کنند و در واقع امروز می‌توان گفت که ایران دارای یک استاندارد مدرن برای جنگنده‌های اف ۵ است.» این خبرگزاری اعلام کرده که  متخصصان ایرانی در طراحی کوثر تنها از «بدنه اف پنج آمریکا» استفاده کرده‌اند و بقیه قسمت‌های آن کاملا تغییر کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • digi mon
    digi mon | ۸ شهریور ۱۳۹۷

    یک پیشنهاد برای دیجیاتو دارم یا همه نظرات را تایید کن و یک گزینه گزارش بزار یا واقعا نظارت کن چون نظرات به موقع نشان داده نمی شود مجبوریم دو سه بار نظر بدهیم !!!

  • digi mon
    digi mon | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    ما با همه دوست ولی با امریکا متحد خواهیم بود همانطور که راه پدران را در اطاعت کورکورانه از شاه نرفتیم دیگر راه پدران را کورکورانه نخواهیم رفت و مرگ بر امریکا نمی گوییم فقط امریکا زنده باد امریکا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی