ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یادگیری زبان خارجی در خواب
علمی

یادگیری زبان انگلیسی حین خواب ممکن است

تصور متداول در میان عموم مردم این است که ساعات خواب ساعاتی بی فایده هستند و همواره این سوال مطرح می شود که آیا میتوان از این زمان برای یادگیری (مثلا یک زبان خارجی جدید) ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

تصور متداول در میان عموم مردم این است که ساعات خواب ساعاتی بی فایده هستند و همواره این سوال مطرح می شود که آیا میتوان از این زمان برای یادگیری (مثلا یک زبان خارجی جدید) استفاده کرد یا خیر. اما تا به امروز محققان خواب تمام تمرکزشان را روی تثبیت خاطراتی معطوف کرده بودند که در زمان بیداری شکل می گیرند و توجهی به مقوله یادگیری و به طور مشخص یادگیری زبان خارجی در حین خواب نداشتند.

با این حال اما می دانیم که خواب به فرایند یادگیری کمک می کند زیرا در طول این ساعات اطلاعاتی که فرد در طول روز یادگرفته مجددا برایش تکرار می شوند. این فرایند حافظه ضعیف و شکننده افراد را به میزان قابل توجهی تقویت کرده و اطلاعات تازه ای را درون اندوخته دانشی فعلی فرد جایگذاری می کند.

یادگیری زبان خارجی در خواب

کاترینا هنک، مارک زاست و سیمون راش از موسسه روانشناسی و مرکز تحقیقاتی مشترک «رمزگشایی خواب» در دانشگاه برن سوئیس در پژوهش خود تلاش کردند دریابند که آیا میتوان همین تکنیک را در مورد اطلاعات جدید پیاده کرد و در واقع از ساعات خواب برای یادگیری زبان خارجی جدید بهره برد یا خیر؟

براساس نتایج این بررسی که در نشریه ای به نام Current Biology منتشر شد می توان کلمات بیگانه جدید را به معانی آنها در زمان بیداری ارتباط داد.

برای انجام این تحقیق دانشمندان ۴۱ مشارکت کننده را در زمان خواب مورد بررسی انجام دادند تا دریابند که آیا مغزهایشان در طول بازه up-states (یعنی زمانی که سلول های مغزی فعال هستند) میتواند کلمات مربوط به یک زبان ساختگی را بیاموزد یا خیر؟

یادگیری زبان خارجی در خواب

برای اینکار آنها ارتباطات معنایی میان کلمات یک زبان ساختگی را در زمان خواب داوطلبان برایشان پخش کردند و دریافتند که فرد در صورتی که آن کلمات را در زمان خواب به صورت مستمر شنیده باشد بهتر می تواند معنایشان را در زمان بیداری تشخیص دهد.

برای مثال اگر فردی که خواب بوده کلمات tofer به معنای کلید و guga به معنای فیل را شنیده باشد بعد از بیدار شدن و شنیدن آنها بهتر از دیگران میتواند معنای آنها را تشخیص دهد و نرخ کلی موفقیت این افراد برای تشخیص معنای درست کلمات ۶۰ درصد اعلام شد.

جالب آنکه آنها دریافتند مناطق زبانی مغز و هیپوکامپ (مرکز کلیدی حافظه مغز) وقتی فرد بیدار می شود و تلاش به یادآوری کلمات شنیده شده در زمان خوابش می کند فعال می گردند زیرا این ساختارهای مغزی به طور طبیعی در یادگیری کلمات جدید حین بیداری نقش ایفا میکنند.

فرضیه خواب و یادگیری زبان خارجی

این شواهد تازه در رابطه با یادگیری زبان خارجی علاوه بر مصارف عملی احتمالی، فرضیات فعلی در رابطه با خواب و حافظه را به چالش می کشند. تعریف خواب (یعنی وضعیت ذهنی ایزوله که در آن انسان از محیط فیزیکی جدا می شود) با در نظر داشتن این شواهد دیگر کاربردی نخواهد بود.

هنک (سرپرست این تیم تحقیقاتی) دراین باره گفت:

اینکه تا چه اندازه و با چه پیامدهایی میتوان از زمان خواب برای فراگرفتن اطلاعات تازه و یادگیری زبان خارجی استفاده کرد موضوع تحقیقات تازه ایست که در سال های آینده ذهن دانشمندان را به خود مشغول خواهد کرد.

البته این دانشمندان خاطر نشان کردند که برای تشخیص سودمندی این روش روی یادگیری زبان خارجی جدید در زمان بیداری ضروریست تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود و هنوز مشخص نیست که اثربخشی آن تا چه اندازه است. تا آن زمان میتوانید از اپلیکیشن های یادگیری زبان خارجی استفاده نمایید که پیشتر در مطلبی جداگانه در دیجیاتو به آنها پرداختیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali M
    Ali M | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    خوراک ما ایرانیاس هر چیزی رو دوست داریم بدون زحمت به دست بیاریم

مطالب پیشنهادی