ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رولز رویس
تکنولوژی

تولید موتور الکتریکی جنگنده هوشمند «تمپست» توسط رولز رویس

کمپانی رولز رویس از جدیدترین پیشرانه جت خود رونمایی کرده که قرار است نیروی لازم برای «جنگنده »تمپست» بریتانیا که از سال ۲۰۳۵ وارد چرخه عملیاتی می‌شود را تامین کند. این پیشرانه فاز دوم از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۹

کمپانی رولز رویس از جدیدترین پیشرانه جت خود رونمایی کرده که قرار است نیروی لازم برای «جنگنده »تمپست» بریتانیا که از سال ۲۰۳۵ وارد چرخه عملیاتی می‌شود را تامین کند. این پیشرانه فاز دوم از طراحی خود را پشت سر گذاشته و علاوه بر تامین نیروی جنگنده تمپست، انرژی لازم برای تسلیحات نظامی الکتریکی آن را نیز تامین خواهد کرد.

«جنگنده تمپست» (Tempest Fighter) با همکاری کشور‌های ایتالیا و سوئد ساخته می‌شود و نسل ششم از جنگنده‌ها را آغاز می‌کند که از امثال F-18 سوپر هورنت بسیار بهتر و سریع تر خواهد بود. این جنگنده علاوه بر سریع و چابک بودن، با هدف رادارگریزی ساخته می‌شود و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده شده در آن، خلبان را بیشتر به یک نظاره‌گر تبدیل می‌کند تا یک سرنشین جنگجو.

رولز رویس

مشکلی که رولز رویس در صدد حل آن است، تامین نیروی لازم برای روشن نگه داشتن ادوات و تسلیحات پرمصرف جنگنده تمپست است. پیشرانه جتی که این کمپانی بریتانیایی ساخته، یک موتور برقی ژنراتوری است. این سیستم تاکید زیادی بر تامین نیروی الکتریکی لازم در مقیاس‌های کلان از پیشرانه اصلی دارد. کانرد بنکس (Conrad Banks) مدیر ارشد بخش تکنولوژی‌های آینده رولز رویس در این باره می‌گوید:

موتور برقی تعبیه شده در ژنراتور فضای کمی اشغال کرده و در عین حال میزان زیادی نیروی الکتریکی برای تامین موتورهای تشنه جنگنده‌های آینده ما تولید می‌کند. پیشرانه‌های جت‌های فعلی، به کمک یک گیربکس نیروی مورد نیاز را تولید می‌کنند که در بخش زیرین پیشرانه قرار گرفته و ژنراتور را به حرکت در می‌آورد. فارغ از اجزای مکانیکی و پیچیدگی این طراحی، فضایی که برای تعبیه آن نیاز است باعث می‌شود بدنه جت بیش از حد بزرگ شود که اصلا برای رادارگریزی مناسب نیست.

 

رولز رویس

در نتیجه با توجه به طراحی نه چندان مناسب پیشرانه‌های فعلی، کمپانی رولز رویس از دو ژنراتور برقی که روی دو قرقره سوار شده استفاده کرده است. این طراحی باعث می‌شود تا هر دو موتور هم نقش اصلی پیشرانه را ایفا کنند و هم نقش ژنراتور که می‌توانند قدرت را به یکدیگر منتقل کنند. بر اساس گفته‌های کمپانی بریتانیایی، این نوع چینش باعث می‌شود که پیشرانه بهینه‌تر و چالاک‌تر باشد.

علاوه بر این، پیشرانه رولز رویس از سیستم ذخیره انرژی جدید بهره می‌برد. سیستم کنترل هوشمند پیشرانه، به کمک الگوریتم‌هایی که تصمیمات لحظه‌ای می‌گیرند قدرت شبکه را تامین می‌کند. بدین ترتیب فشار حرارتی از روی پیشرانه برداشته می‌شود تا عمر اجزا افزایش یابد. این کار به کمک سیستم مدیریت حرارت تعبیه شده و سیستم باز گرمایش اگزوزها میسر شده که کارایی، سبکی، آیرودینامیک بهینه فن‌ها را به ارمغان می‌آورد و در عین حال مقاومت حرارتی اجزا را نیز بهبود می‌بخشد.

رولز رویس می‌گوید در فاز سوم از طراحی پیشرانه جت خود، بیشتر روی مدیریت حرارتی آن تمرکز خواهد کرد تا در فازهای بعدی بتواند پیشرانه‌ای کامل را برای نمایش به انظار عمومی آماده کند. این طور که به نظر می‌رسد، زمان زیادی تا رونمایی از این پیشرانه باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • عزراییل
    عزراییل | ۲۳ دی ۱۳۹۸

    وقتی که کشورشون فقط به فکر پیشرفته و دور از تعصباته همین میشه دیگه

  • سعید
    سعید | ۲۳ دی ۱۳۹۸

    عجب چیز خفنی

مطالب پیشنهادی