ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف یک مومیایی باردار، باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد

محققان لهستانی که در حال بررسی یک مومیایی متعلق به مصر باستان بودند، انتظار روبه‌رو شدن با یک کاهن مرد را داشتند، ولی با توجه به تست‌های کامپیوتری و اشعه ایکس مشخص شد که مومیایی ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

محققان لهستانی که در حال بررسی یک مومیایی متعلق به مصر باستان بودند، انتظار روبه‌رو شدن با یک کاهن مرد را داشتند، ولی با توجه به تست‌های کامپیوتری و اشعه ایکس مشخص شد که مومیایی متعلق به زنی باردار همراه با جنینی هفت‌ ماهه است. محققان اعلام کردند که این نخستین مومیایی شناخته شده از زنی باردار در دنیاست که به خوبی از آن حفاظت شده است.

این مومیایی در سال ۱۸۲۶ میلادی به ورشو آورده شده است و نوشته‌های روی تابوت آن، حاکی از آن است که متعلق به کاهنی مرد است. بررسی‌های قبلی نیز، هیچ‌کدام مذکر بودن این مومیایی را رد نکردند.

Marzena Ozarek-Szilke، انسان‌شناس و باستان‌شناس به خبرنگاران گفت:«در وهله اول وقتی که دیدیم آلت تناسلی مردانه ندارد و درعوض سینه و موهای بلندی دارد، خیلی متعجب شدیم و سپس متوجه شدیم که زنی باردار است. وقتی دست و پاهای کوچک جنین را دیدیم، خیلی غافلگیر شدیم.» محققان سن زن را بین بیست تا سی‌ سال تخمین زده‌اند و با توجه به اندازه جمجمه جنین، حدس می‌زنند که این زن در هفته 26 تا 28 بارداری بوده است.

یافته‌های آن‌ها از پروژه مومیایی ورشو، مطالعه‌ای بر مومیایی‌های موزه ملی پایتخت لهستان، اخیرا در ژورنال Archaeological Science منتشر شده. در این مقاله آمده است که: «این اولین مورد شناخته‌ شده از یک مومیایی باردار است و درهای جدیدی را در حوزه مطالعات مربوط به بارداری و رسوم مرتبط با آن می‌گشاید.»

مومیایی باردار

Wojciech Ejsmond از اعضای این گروه گفت: «ما نمی‌دانیم که چرا هنگام مومیایی کردن زن، جنین را از شکمش خارج نکردند. علت منحصربه‌فرد بودن این مومیایی هم همین است. تا به حال مورد مشابهی یافت نشده و این به آن معناست که مومیایی ما تنها مورد شناخته‌ شده در جهان است که یک جنین به همراه دارد.»

طبق بررسی خط هیروگلیف روی تابوت، ابتدا تصور می‌شد که این مومیایی یک مرد کاهن است که بین قرن اول پیش از میلاد و قرن اول پس از میلاد زندگی می‌کرده است. محققان حتی معتقدند که مومیایی می‌تواند قدمتی بیش از این داشته باشد و در حال حاضر نیز به دنبال دلایل احتمالی مرگ آن هستند.

این مومیایی هنوز باز نشده است، اما طبق یکی از اسکن‌های انجام شده می‌دانیم که زن مذکور موهایی فرفری تا شانه‌های خود داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی