ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

کاهش 126 میلیارد دلاری ارزش تسلا در یک روز در پی نگرانی‌ها از خرید توییتر توسط ماسک

ایلان ماسک در مذاکره با هیات مدیره توییتر پیروز شد و این شبکه اجتماعی را تصاحب خواهد کرد، اما این خبر چندان برای سهام‌داران تسلا خوشایند نبود چرا که آن‌ها نگران نحوه تامین بودجه لازم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

ایلان ماسک در مذاکره با هیات مدیره توییتر پیروز شد و این شبکه اجتماعی را تصاحب خواهد کرد، اما این خبر چندان برای سهام‌داران تسلا خوشایند نبود چرا که آن‌ها نگران نحوه تامین بودجه لازم برای این قرارداد هستند. همین نگرانی باعث شده که ارزش سهام تسلا در یک روز 12 درصد کاهش پیدا کند.

این کاهش 12 درصدی قیمت سهام، در مجموع کاهش 126 میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا را در پی داشت. البته این اولین کاهش قیمت سهام تسلا در هفته‌های اخیر محسوب نمی‌شود. در حقیقت با ریزش اخیر، از تاریخ 4 آوریل (15 فروردین) یعنی زمانی که ایلان ماسک به بزرگترین سهام‌دار توییتر تبدیل شد، سهام تسلا تقریبا 23 درصد سقوط کرده است.

یکی از بزرگترین افرادی که از این کاهش ارزش سهام ضرر می‌کند، خود ایلان ماسک است. ماسک که 17 درصد سهام این خودروساز را در اختیار دارد، نزدیک به 40 میلیارد دلار ضرر کرده؛ یعنی چیزی نزدیک به دو برابر سهمی که می‌خواهد شخصا برای خرید توییتر بپردازند.

دلایل ریزش سهام تسلا

کاهش رشد اقتصاد جهانی و تورم از جمله دلایل فروش سهام تسلا توسط سهام‌داران در سراسر جهان محسوب می‌شوند، اما این تمام ماجرا نیست. در حقیقت دلیل اصلی ریزش اخیر مربوط به خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک می‌شود.

ماسک طی یک قرارداد 44 میلیارد دلاری این شبکه اجتماعی محبوب را تصاحب می‌کند، هرچند خودش شخصا 21 میلیارد دلار هزینه این قرارداد را می‌پردازد. با این وجود، ثروتمندترین فرد جهان نگفته چگونه می‌خواهد چنین کاری را انجام دهد و از آنجایی که اکثر ثروت ماسک در قالب سهام است، بسیاری احتمال فروش سهام تسلا برای تامین هزینه قرارداد مذکور را مطرح می‌کنند.

از احتمال فروش سهام که بگذریم، روبه‌رو شدن ایلان ماسک با چالشی جدید یکی دیگر از دلایل این کاهش ارزش سهام به حساب می‌آید. تسلا به تازگی شروع به سوددهی کرده و اگر ماسک زمان کمتری را در آینده به آن اختصاص دهد، این احتمال وجود دارد که دوباره شرایط مالی نامناسبی را تجربه کند و با برآورده نکردن انتظارات سهام‌داران، با کاهش بیشتر ارزش سهامش روبه‌رو شود.

در حالت کلی انتظار می‌رود تا زمانی که ماسک درباره نحوه تامین سرمایه لازم برای خرید توییتر شفاف‌سازی نکند، آینده سهام تسلا در هاله‌ای از ابهام باقی بماند و با نوسان روبه‌رو شود.

به نظر شما تسلا قربانی توییتر می‌شود یا اینکه ایلان ماسک می‌تواند در کنار رشد توییتر، شرکت سازنده خودروهای الکتریکی خود را همچنان در اوج نگه دارد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی